Recensie: Assepoester; een zeer vermakelijk sprookje! (4 sterren)

5 oktober 2022, 19:23 - Redactie

Afgelopen zondag mochten wij aanwezig zijn bij het welbekende sprookje Assepoester de Musical. Van Hoorne Entertainment heette ons welkom met een mooie aangeklede Theater Zuidplein in Rotterdam en een lekkere blauw versierde cup cake. De eerder betrokken spelers (bijv. Titus) waren aanwezig bij het ontvangst van de gasten en het jonge publiek. Vele prinsessen maar ook enkele prinsen waren aanwezig om te komen genieten van deze feestelijke voorstelling.

De meesten van ons kennen het sprookje uit een boek of via Disney. Het meisje Assepoester woont in het huis van haar vader die helaas is overleden en blijft achter met haar stiefmoeder en twee stiefzussen. Helaas krijgt Assepoester de taak om vooral het huis schoon te houden en alles te doen wat haar stiefmoeder en zussen zeggen. Uiteindelijk wordt er een bal georganiseerd in het koninkrijk omdat de prins een geschikte vrouw moet vinden als troonopvolger. Assepoester kan met behulp van de betovering van de goede fee naar het bal en valt gelijk op voor de prins MAAR ze moet om 12 uur middernacht terug zijn. Dan verbreekt de betovering. Er blijft een glazenmuiltje achter in het paleis en de prins gaat op zoek en je raad het al; hij vindt haar en ze worden verliefd en leefden nog lang en gelukkig.

Dit deel kennen we inmiddels maar Van Hoorne heeft er een andere draai aangegeven. In plaats van twee stiefzussen heeft Assepoester in de Van Hoorne versie een stiefzus Priscilla en een stiefbroer Govert. Govert heeft soms wat medelijden met Assepoester en vindt haar stiekem zelf ook wel leuk. Tijdens het bal verliest Assepoester haar schoen maar dit keer wordt er geprobeerd de schoen te verwisselen met die van haar stiefzus. De stiefmoeder en broer van Assepoester gaan stiekem ’s nachts naar het paleis om de schoen te verwisselen maar zal het ze lukken?

Zoals we van Van Hoorne kennen, wordt er veel humor toegevoegd in de productie zo ook bij deze. Hoewel het even wennen is dat niet DE Titus en Fien rollen op zich nemen, waren de Stiefmoeder (Marisa van der Meer) en stiefbroer Govert (Mitch Blaauw) net zo’n vermakelijk duo. Wat een goede timing hadden zij samen! Soms merkte je dat sommige grappen werden geïmproviseerd maar hier werd goed op ingespeeld en het publiek heeft veel gelachen om deze twee. Ook het volwassen publiek werd goed vermaakt in de humor van de voorstelling.

Assepoester (Aimée de Pater) had een wat kleinere rol dan verwacht. Ze zong prachtig en heeft echt de uitstraling van een Assepoester maar wat jammer dat haar aandeel wat klein was. Prins Victorian (Kelvin Wormgoor) en de Fee (Els Damen) waren voor mij naast Assepoester de fijne en rustige tegenhangers van de eerder genoemde spelers. Door hun rustige uitstraling en bedachtzame rollen brachten zij juist even rust in de voorstelling. Kelvin speelde een prins die ietwat onzeker is en graag verder wil maar niet goed weet hoe. Zijn spel was erg geloofwaardig en een zeer fijne stem om naar te luisteren. Aimée en Kelvin vormden een sprookjesachtig duo. De rol van Fee werd gedragen door Els Damen. Haar opening zorgde ervoor dat je al meegezogen werd in het verhaal en haar magische manier van vertellen maakte het sprookje af. Els is nog een onbekende speler bij van Hoorne en hopen wij zeker vaker terug te zien.

Priscilla (Iris Warmolts) en Boudewijn (Stijn Mac Gillavry) zorgden op hun eigen manier voor de extra komische draai aan het stuk maar op een ietwat minder aanwezige manier dan Mitch en Marisa. Dit was fijn doordat zij niet altijd in het extreme zaten maar wel een lach op het gezicht brachten. Ook het ensemble moeten we positief benoemen. Want oprecht; het plaatje was af en daar heb je ook goede ensembleleden voor nodig!

Het was een vermakelijke voorstelling voor jong en oud. Veel gelachen, genoten van het verhaal met een lach en een traan. En mocht je gaan kijken; dof je helemaal op, haal het mooiste uit de kast en kleur in de mooie kleur blauw! Dan pas je helemaal in het sprookje!

Scenefoto's: Wim Lanser