Recensie: Anastasia The Musical op Broadway (5 sterren)

30 november 2017, 20:27 - Redactie

Musicalweb.nl bezocht op 28 november in het Broadhurst Theatre op Broadway de musical Anastasia van Stage Entertainment. Deze musical vertelt het verhaal van Anya, een weesmeisje dat lijdt aan geheugenverlies, die uiteindelijk de laatste erfgenaam van de Russische tsarenfamilie Romanov blijkt te zijn.

Anastasia is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1997 met in de hoofdrol Meg Ryan / Liz Callaway (NL: Vera Mann). Deze is weer gebaseerd op het levensverhaal van de genoemde Russische tsarendochter. Zowel de musical als de animatiefilm volgen slechts losjes het ware verhaal.

Er wordt algemeen aangenomen dat Anastasia in werkelijkheid is vermoord door de Sovjets nadat zij en haar familie waren verbannen door de Bolsjewieken. Onder andere Anastasia's lichaam is nooit terug gevonden. Voer dus voor geruchten en de hoop dat er nog overlevenden van de Romanovs zouden zijn. Daarbij doken er meerdere 'Romanovs' op, waarbij de belangrijkste maar liefst 60 jaar volhield Anastasia te zijn. Zie hier het perfecte uitgangspunt voor zowel film als musical.

In de musical zijn een aantal zaken gewijzigd ten opzichte van de animatiefilm. Zo is er in de film een belangrijke rol weggelegd voor Raspoetin, in werkelijkheid vertrouweling en gebedsgenezer aan het Russische hof. In de film zien we hem echter als afvallige die er op uit is om Anastasia om te brengen als laatste erfgename van de Romanov om wraak te nemen op wat hem is aangedaan (in werkelijkheid werd hij uiteindelijk vermoord vanwege zijn invloed aan het hof). In de musical wordt zijn rol overgenomen door Gleb, gespeeld door Ramin Karimloo. Ditmaal zonder de magie en zijn hulpje, de vleermuis Bartok.

Ramin is misschien wel de bekendste naam in de cast; wij kennen hem wellicht het best als het spook in de 25th aniversary DVD registratie van The Phantom of the Opera. Hij speelt en zingt dan ook in deze productie geweldig, als degene die Anastasia uiteindelijk om zou moeten brengen, maar dit toch niet over zijn hart kan verkrijgen.

Naast hem schitteren Zach Adkins (understudy) en John Bolton als respectievelijk de bedriegers Dmitry en Vlad die Anya overhalen mee te reizen naar Parijs om daar haar grootmoeder te ontmoeten en zo de beloning op te strijken voor het naar haar terugbrengen van Anastasia. Beiden spelen hun rol met verve, waarbij vooral het komisch talent van John Bolton opvalt. Met name de scenes met Countess Lily Malevsky-Malevitch, gespeeld door Caroline O’Connor zijn bijzonder grappig en hun timing is meesterlijk.

Anya's grootmoeder en Dowager Empress Maria Feodorovna wordt gespeeld door Mary Beth Peil. Haar transformatie van liefhebbende oma naar verbitterde oude vrouw en terug is ontzetten goed gespeeld in de toch niet al te grote tijd de ze daar in haar rol voor krijgt.

De grote ster van de avond is zeker Christy Altomare die Anya/Anastasia speelt. Wat een enorme stem en prachtig spel! Geholpen door een geweldige partituur weet ze keer op keer het publiek voor zich te winnen met haar onfeilbare zang. Elk nummer van haar komt binnen!

De muziek van Anastasia doet terugdenken aan de klassiekere musicals zoals de al eerder genoemde Phantom of the Opera of Les Misérables. De wat lyrische lijnen worden afgewisseld met een paar uptempo nummers waarbij "Once upon a december" terecht een aantal keer voorbij komt in reprises. Een prima keus om deze uit de film te behouden, ook al is het een "lullaby". En zoals het betaamt is dit dan ook het nummer wat blijft hangen als je het theater uit loopt.

Wat zeker niet onvermeld mag blijven is het decor en dan met name het gebruik van projecties. Kunnen deze in sommige producties als te overdadig worden ervaren; Anastasia is het voorbeeld van hoe het wel zou moeten. Ze geven zoveel diepte en kleur aan het decor dat het zonde zou zijn geweest ze niet te gebruiken. Een voorbeeld is de treinscène, deze is fantastisch neergezet met een wagon op het podium en de bijbehorende projecties er achter. Een geweldig geheel met het prachtige We'll go from there van Anya, Dmitry, Vlad en (ook hier feilloos) ensemble, waarin de hoop en onzekerheid wordt bezongen van wat zij in Parijs aan zullen treffen.

Al met al is Anastasia een absolute aanrader voor hen die naar New York reizen. Stage Entertainment heeft aangekondigd dat de musical ook naar Nederland zal komen, al is nog onbekend wanneer. Wie niet zo lang kan wachten zal ongetwijfeld genieten van het uitstekende castalbum.

Door: Henk Renting