Recensie: Op zoek naar René in première (4 sterren)

24 september 2022, 11:47 - Redactie

Op vrijdagavond 23 september ging de voorstelling Op zoek naar René in première in Stadstheater Zoetermeer. Dit jaar wordt René 50 jaar en zit hij tevens 25 jaar in het vak. De voorstelling is dan ook een muzikale reis door zijn gehele carrière waarbij ook diverse privé-gebeurtenissen aan bod komen.

Voordat René begon in het musicalvak was hij leraar geschiedenis in Zoetermeer. Op aanraden van Céline Purcell deed hij auditie voor Miss Saigon in het Circustheater en een aantal maanden stond hij tot zijn eigen grote verbazing in het ensemble van de musical. De start van een rijke carrière.

De show opent op originele wijze met een knipoog naar de diverse Op zoek naar programma's die in de afgelopen jaren op TV zijn geweest. Diverse bekende mensen zoals Freek Bartels, Alex Klaasen en Andre van Duin komen in de grappige video aan bod om mogelijk in aanmerking te komen om de hoofdrol van Rene van Kooten te gaan spelen. Na deze opening begint de muzikale reis door de carrière van René, dit varieert in allerlei soorten muziek van uptempo nummers tot intieme kleine nummers. Uiteraard mag Miss Saigon, de eerste musical waar René in speelde niet ontbreken, evenals Aida en er komt zelfs een metal versie van het nummer Toch uit Anastasia voorbij.

Ook het liedje dat René al jaren zingt voor zijn oudste dochter komt voorbij, evenals het nummer Waar blijft de tijd, een bewerking van And so it goes van Billy Joel dat René zong voor zijn jongste dochter die met 26 weken te vroeg geboren werd. Een kwetsbaar en ontroerend moment in de theatershow is het moment dat René praat over het verlies van zijn ouders. Zijn moeder overleed toen hij 11 was en in 2016 overleed zijn vader.

Elke avond zal er een gastartiest aansluiten bij René op het podium, op vrijdagavond was dit Brigitte Heitzer. Het was duidelijk te zien dat de twee een hechte band hebben opgebouwd door de jaren heen. Bijzonder moment was de bekendmaking dat René volgend jaar de rol van Sam zal gaan spelen in Mamma Mia!, hiervoor ging Brigitte op haar knieën om René te vragen of hij haar Sam wilde zijn. Andere gastartiesten die meedoen gedurende de tour zijn Lone van Roosendaal, Vajèn van den Bosch, Maaike Widdershoven en Carolina Dijkhuizen.

Er is gedurende de avond diverse keren interactie met het publiek. Als eerste was er de keuze van het kunnen stemmen op welk liedje na de pauze gezongen moest worden. Later volgt de grote René van Kooten quiz, echter liet hierbij helaas de techniek René een beetje in de steek wat eigenlijk juist weer zorgde voor grappige momenten. Ook werd het publiek diverse keren uitgenodigd om mee te zingen zoals met With or Without You van U2.

Op zoek naar René is een zeer geslaagde persoonlijke theatershow met een erg goede live band. Te zien in diverse Nederlandse theaters tot en met 11 februari 2023 volgend jaar.