De 43ste editie van de Uitmarkt gaat digitaal. In juni lanceert de Uitmarkt een online platform waar artiesten, makers en instellingen hun werk tegen betaling kunnen aanbieden aan heel Nederland. De inkomsten komen geheel ten goede aan de artiesten en instellingen, zodat zij via het platform extra inkomsten kunnen genereren.
In aanvulling op het platform zal er op 28, 29 en 30 augustus een ‘hybride’ Uitmarkt plaatsvinden. Op binnen-locaties met beperkt publiek, online via livestreams en op TV. Deze nieuwe vorm geeft invulling aan de enorme behoefte van de sector, het verlangen van het publiek en het doel van de Uitmarkt: een zo breed en divers mogelijk cultureel aanbod aanbieden aan een zo breed mogelijk Nederlands publiek. Hiermee is en blijft de Uitmarkt de nationale opening van het culturele seizoen.
Met de laatste aangekondigde maatregelen in de strijd tegen het coronavirus is duidelijk dat een klassieke fysieke Uitmarkt eind augustus niet haalbaar is. Maar juist nu heeft vrijwel iedereen in Nederland een enorme behoefte aan steun, inspiratie, verbinding, verdieping en vermaak. Veel theatermakers en culturele instellingen proberen hun publiek te bereiken via eigen of gezamenlijke kanalen. De organisatie is ervan overtuigd dat de Uitmarkt juist nu nationaal, dat gezamenlijke podium kan en moet zijn voor makers, artiesten, instellingen én publiek.
“Juist nu, in deze uitzonderlijke tijd waarin we aan den lijve ondervinden hoe we kunst en cultuur nodig hebben en missen, is het belangrijk dat we als Stichting Uitmarkt een platform bieden waar alle culturele instellingen en makers cultuur kunnen presenteren aan een breed Nederlands publiek”, aldus Geerte Udo, directeur amsterdam&partners (namens Stichting Uitmarkt).