De cultuursector in Brabant is hard geraakt door corona. In Brabant werken circa 15.000 zzp-ers in de culturele sector. In tijden van tegenspoed weten Brabanders elkaar te vinden, daarom hebben verschillende initiatiefnemers onder de naam Cultuurcollectief een ongekend grote actie op touw gezet: Word ook een Cultheld. Doneer en samen redden we onze grote en kleine culturele activiteiten in Brabant.
Word ook een Cultheld is een campagne maar bovenal een movement waarbij elke Brabander zich wil aansluiten. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een geuzennaam: de cultheld. Elke Brabander heeft de unieke mogelijkheid om zich tot cultheld te kronen, namelijk door te doneren. De campagne wordt uitgedragen met posters voor de ramen van de Brabanders, talrijke BB-ers (Bekende Brabanders) die zich achter het initiatief scharen, ludieke acties van cultuurmakers met traktaties voor donateurs en een cult-item in de vorm van een button.
De opbrengsten worden via Kunstloc Brabant verdeeld onder zelfstandige Brabantse makers. Zij kunnen vanaf 5 juni een aanvraag doen van 4.000 tot 8.000 euro voor het maken van een publiek toegankelijke activiteit met bij voorkeur een hoge belevingswaarde. “We willen het mes aan twee kanten laten snijden”, aldus mede-initiatiefnemer Jaap Klink van Broed uit Den Bosch. “Makers worden erkend én betaald voor hun cruciale bijdrage aan een inclusieve “Brabantse Zomer” vol beleving en inspiratie. Én de donateur kan daar vervolgens zélf van genieten! Als iedereen zich de komende weken van z’n beste kant laat zien, dan wordt onze zomer een heel stuk gezelliger en kunnen we in Brabant laten zien dat we samen veel meer kunnen bereiken als we schouder aan schouder in plaats van tegenover elkaar gaan staan”.
De initiatiefnemers hebben inmiddels al vele Brabantse prominenten en bedrijven weten te strikken. Mede-initiatiefnemer en acteur Mike Weerts uit Eindhoven: “Omdat ik als maker zie wat er om me heen gebeurt, was het voor mij niet heel lastig om Brabantse prominenten zoals oa. Frank Lammers, Leo Alkemade, Steven Brunswijk en Monic Hendrickx het belang van deze campagne in te laten zien. Dat geldt ook voor een aantal toonaangevende Brabantse bedrijven. Gelukkig zien zij het belang van cultuur in en blijven zij niet aan de zijlijn staan. En als de bal eenmaal rolt in Brabant, wordt er ook gescoord. De betrokkenheid van mensen en bedrijven in mijn omgeving is overweldigend! Om deze campagne groots af te sluiten kunnen we alle hulp gebruiken dus iedereen is nog van harte welkom om nog aan te haken!”.
De komende tijd zal er in heel Brabant op allerlei manieren aandacht worden gegenereerd voor de campagne. Online, via social media en zelfs in de papieren edities van het Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en BN DeStem. Doneren kan via sms, QR code en donatieknoppen op de website www.wordookeencultheld.nl en diverse andere sites. Iedere kleine of grote donateur krijgt de heldenstatus van Cultheld. Actievelingen kunnen zelf ook een sponsoractie op touw zetten om vrienden, familie en vrienden te mobiliseren om te doneren. Dit kan op de website acties.wordookeencultheld.nl.
Op 5 juni wordt de campagne afgesloten met een spectaculaire live benefietavond gepresenteerd door Mike Weerts en Nicky Opheij. Die avond zal bekend gemaakt worden hoeveel geld er is opgehaald. Ook wordt dan bepaald wie er vandoor gaat met de titel “de grootste cultheld van Brabant”. Dit is de Brabander die met zijn of haar actie de meeste donaties heeft weten op te halen.