Recensie: The Sound of Music, kippenvel van begin tot eind (5 sterren)

10 juli 2021, 18:51 - Redactie

The Sound of Music, wie kent het niet! De verfilming van 1965 met Julie Andrews in de hoofdrol heeft ieder van ons wel gezien. Het verhaal van Maria, een jonge non, die niet aan het leven in het klooster kan wennen. Door Moeder Overste wordt zij op pad gestuurd om haar eigen leven te vinden en zij wordt aangenomen als gouvernante van de zeven kinderen van de familie von Trapp. Ze wordt op slag verliefd op de kinderen, maar ook op de Kapitein, en de rest is geschiedenis.

Gisteravond was dan eindelijk de premiere van deze prachtige musical. Maandenlange repetities en voor Nandi van Beurden een droom die in vervulling ging na het winnen van Op zoek naar Maria. Een terechte winnaar bleek wederom gisteravond!

Nandi van Beurden laat zien dat zij thuishoort op het toneel en in deze rol. Ze is een fantastische Maria, die ons vanaf moment een grijpt. De loepzuivere noten van de vertaling van ‘The Hills are Alive’ zorgen ervoor dat we worden meegenomen naar de bergen van Oostenrijk. Met haar energieke spel, haar enthousiasme en deze ietwat brutale versie van Maria zit je continue op het puntje van de stoel. Een waar genot voor de oren en ogen van het publiek.

Geen romantisch verhaal zonder wederhelft. Stefan Roke Brand, die eerder hoofdrollen speelde in Soldaat van Oranje en Chez Brood, laat met de rol van Kapitein von Trapp opnieuw een hele andere kant van zichzelf zien. Door de musical heen verandert de strenge vader in een zachte en charmante man, waarbij de chemie tussen Maria en de Kapitein van het toneel af spat. Ondanks dat Stefan Roke Brand van nature geen zanger is, stelt hij ons niet teleur met zijn zangkunsten. Met name zijn vertolking van Edelweiss is prachtig.

Moeder Overste, gespeeld door Francis van Broekhuizen, opent samen met de andere nonnen de voorstelling, waarmee de toon is gezet. De altijd energieke Francis vertolkt een begripvolle en waardige Moeder Overste en haar versie van ‘Climb Every Mountain’ ontroert de gehele zaal.

De kinderen van the Sound of Music spelen de sterren van de hemel en zonder hen zou het stuk niet compleet zijn. Esmee Mardjan en Jim Hendrikse, in de rollen van Liesl von Trapp en Ralf Gruber, brengen de choreografie van Stanley Burleson tot leven. De liefde tussen hen is merkbaar en de groei van beide personages zetten zij sterk neer. Ook het fantastische duo oom Max Dettweiler en Barones Schrader, gespeeld door William Spaaij en Belinda van der Stoep, mogen niet ontbreken. Met hun spel voegen zij een heerlijk komische noot toe aan het stuk.

Zonder ensemble geen musical en dat wordt deze keer wederom bewezen. De hoofd- en bijrollen hadden niet zo kunnen stralen vanavond zonder hun zang en spel, waarmee ze de voorstelling tot een geheel maken.

De prachtige arrangementen van de voorstelling door Ad van Dijk zijn een genot om naar te luisteren. Daarnaast is het stuk vlot en de regie van Caroline Brouwer doet eer aan de verfilming. Ook het decor en de enscenering mogen niet ongenoemd blijven.

Alles bij elkaar klopt het en het maakt deze familievoorstelling er een die je niet wilt missen.

Na het Circustheater in Scheveningen is The Sound of Music tot en met februari te zien in Amsterdam (Carré), Maastricht, Emmen, Doetinchem, Heerlen, Zwolle, Groningen, Den Bosch, Eindhoven, Tiel, Breda, Enschede, Leeuwarden, Hoorn, Rotterdam, Almere en Apeldoorn.

Door: Maaike van Hoesel

Scenefoto's: Roy Beusker en Annemieke van der Togt