Het DeLaMar Theater in Amsterdam was op 3 oktober het decor voor de première van de The Last Five Years. Een productie van NANOEK onder regie van Anouk Beugels en Suzanne Heijdra. De choreografie is afkomstig van Cody Schuitemaker. De cast bestaat uit Jolijn Henneman als Cathy en Timo Tembuyser als Jamie. De dans werd uitgevoerd door Cody Schuitemaker. De gehele musical wordt begeleid door muziek, uitgevoerd op piano, viool en cello.
The Last Five Years gaat over de relatie tussen Jamie en Cathy, twee New Yorkers die in vijf jaar tijd hun relatie van heftig verliefd zijn naar een relatiebreuk beleven. Cathy probeert als actrice aan het werk te komen in de theaterwereld en Jamie is een jonge schrijver die het lukt om zijn eerste boek te gaan publiceren. Het verhaal van Jamie start bij de hevige verliefdheid en zien we gedurende de voorstelling eindigen op het dieptepunt van hun relatie na vijf jaren. Het verhaal van Cathy start echter op dat dieptepunt en gaat in de voorstelling terug naar de start van hun relatie. Ergens in het verhaal zijn beiden dus op het zelfde moment in dezelfde tijd aanwezig, dat moment is hun bruiloft.
De musical is klein en intiem gehouden. Met het minimale aan decor, kostuums en rekwisieten wordt er een sterk liefdesverhaal verteld en worden er grootse prestaties geleverd. De gehele musical wordt gezongen, er zijn nauwelijks spreekteksten en er wordt aan een stuk, zonder pauze, gespeeld. Jolijn Henneman zingt mooi en maakt vooral indruk met haar acteerwerk. Zij weet non-verbaal de emotie heel goed over te brengen en gebruikt haar mimiek zo goed, dat we zelfs op rij 8 nog haar blauwe ogen goed konden waarnemen. Timo Tembuyser daarentegen zet ook goed acteerwerk neer, maar maakt vooral indruk met zijn zang. Hij heeft enkele moeilijke zangstukken, waar hij zich heel goed mee redt. Ook hij geeft zich helemaal bij alles wat hij doet op het toneel.
Voor beide acteurs moet het een ware uitputtingsslag zijn om een uur en een kwartier aan een stuk door te spelen. Beiden zijn nagenoeg voortdurend op toneel aanwezig. Dit lijkt ons niet makkelijk, echter is in het laatste deel van de musical bij beiden nog niets te merken van vermoeidheid. Dit verdient een groot compliment aan beide acteurs. Voor ons als publiek liep de voorstelling heel goed door en waren we al bij het eind voordat we er erg in hadden.
Niet vaak zien we een musical waar dans zo’n prominente rol heeft als in deze musical. Cody Schuitemaker is een prachtige aanvulling op dit verhaal. De dans wordt niet alleen mooi uitgevoerd, maar ondersteunt ook de blije, verdrietige, angstige en boze momenten in het verhaal. Door de dans beleeft het publiek de emotie nog sterker. Ook Cody is nagenoeg voortdurend op het toneel. Er waren momenten dat onze aandacht volledig uitging naar de dans en we de acteurs even uit het oog verloren. Dit zegt wat ons betreft iets over hoe indrukwekkend de dans werd uitgevoerd.
De muziek is prachtig geschreven en werd op mooie wijze uitgevoerd door een trio op piano, cello en viool. Meer was ook zeker niet nodig voor ons. Ook het trio is gepositioneerd op het toneel en de gehele voorstelling te zien. Deze kleine bezetting past goed bij de uitvoering van deze musical, omdat hiermee de intieme sfeer behouden blijft. Ook de keuze van instrumenten is perfect, want met deze instumenten voel je de muziek.
In zijn geheel genomen hebben we genoten van een kleine musical groots in uitvoering. Met grote bewondering voor het zeer mooie resultaat, wat met het minimale aan decor, kostuums en rekwisieten is bereikt.
Door: Léon Berkenbosch
Castfoto's: Musicalweb
Scenefoto's: Sjoerd Derine