Recensie: Snowponies is een waar (kerst)feestje om naar te kijken (4 sterren)

16 november 2021, 16:46 - Redactie

Op maandagavond 15 november was Musicalweb.nl aanwezig bij een heerlijk hysterisch Kerstfeest. Snowponies, de nieuwe show van Alex Klaassen ging in première in de schouwburg van Amstelveen. Met een dresscode ‘Ugly Christmas’ waarbij het publiek zijn of haar leukste foute Kersttrui heeft aangetrokken was de toon al goed gezet.

Alex Klaasen heeft met Snowponies een show gemaakt waarin de clichés van kerst op de hak worden genomen. Scenes volgen elkaar ogenschijnlijk moeiteloos in hoog tempo op waarbij opvalt hoe goed Alex en zijn 5 tegenspelers op elkaar zijn ingespeeld. Ook het publiek wordt een aantal keer gevraagd input te geven tijdens de voorstelling wat moeiteloos wordt opgepikt door de spelers.

De vierde wand wordt doorbroken op het moment dat er een knappe man uit het publiek wordt meegenomen op het podium om zijn fictieve nieuwe vriend en schoonouders te ontmoeten tijdens het kerstdiner. Het minst ideale moment voor de datende millenial om de schoonouders te ontmoeten. Wanneer het gezin aan tafel zit blijft geen ongemakkelijk onderwerp onbesproken. Hoe serieus de prille relatie is, hoe veel seks het jonge stel heeft, hoe veel seks de schoonouders wel niet hebben. Dit is voor het publiek hilarisch om naar te kijken, want inderdaad, je zult er maar zitten. In een ongemakkelijk gesprek met je schoonouders tijdens kerst.

Meer van deze clichés komen aanbod, het samenzijn met familie en tijdens eerste kerstdag dankbaar zijn voor elkaar en voor de saaie cadeaus die je eigenlijk helemaal niet had willen hebben. Sokken zijn immers altijd goed, leuk om te krijgen, en leuk om te geven toch? Indruk maakt de scene waarin twee Duitse mannen elkaar tegenkomen op een kerstmarkt. Geïnteresseerd in elkaar, maar aarzelend om de eerste stap te zetten. Het ongemak en nervositeit van de beide mannen wordt goed overgebracht in hun gesprek over grote, blauwe (kerst)ballen.

De rode draad door de voorstelling is een spannende aflevering uit de soap: ‘Silent night, Holy night’ waarin Maria (gespeeld door Alex) met Jozef naar Bethlehem gaat en hier verblijven in een AirBnb. Maria is zwanger, maar wie is nou de echte vader van de baby? Is het God, of Jozef? Is het de aardsengel Gabriel of toch een van de 3 koningen..?

De kerst CD ‘Santa Klaasen’ wordt gepresenteerd waarin er onder ander een ode wordt gebracht aan het o zo geliefde ragoutbakje maar waar ook een prachtige renditie staat van Wim Sonnevelds ‘Het dorp’, waarin Klaasen zingt over zijn prachtige, zelf samengestelde Kerstdorpje van de Intratuin. Tijdens het nummer ‘Rendier rendang’ kan Rudolph het rendier zijn traumatische pestverleden verwerken door zich te storten op de Indonesische keuken. Deze en meer kersthits zijn uitgebracht op een CD welke na de show aan te schaffen is in de foyer.

Het decor is krachtig in zijn eenvoud, het lichte gesneden hout, gecombineerd met kerstlichtjes maakt dat je je in een kerstdorpje waant, wellicht wel het dorpje uit het bezongen lied en vanaf het podium ondersteunt vanuit de levende Kerststal de Os en de Ezel de acteurs muzikaal en worden tegelijk in het verhaal betrokken.

Snowponies is een waar kerstfeestje om naar te kijken en te luisteren.

Door: Romy Hidding

Scenefoto's: Tom Sebus en Bram Willems