Recensie: Mozart, een muzikaal wonderbrein geniaal vertolkt (5 sterren)

8 januari 2018, 21:29 - Redactie

Op de valreep bezochten we nog Mozart de Musical in Stadsschouwburg Antwerpen. De musical speelde kort in Antwerpen maar was wel een groot succes, daarom werden er ook meer voorstellingen gespeeld dan aanvankelijk de bedoeling was.

Mozart heeft helaas maar kort geleefd maar heeft veel meegemaakt in zijn leven. Zijn vader eiste veel van Mozart als kind en ook later probeerde hij er alles aan te doen om Mozart bij zich te houden. Mozart probeerde zich hiervan los te maken en kwam terecht in Wenen. Hier ontmoette hij helaas de verkeerde mensen. Door zijn naïviteit en excentrieke leven, gingen hem veel dingen niet voor de wind.

Tijdens de musical wordt Mozart letterlijk en figuurlijk achtervolgt door de Mozart uit zijn jeugd (ook wel Amadé genaamd). Een rol die weggelegd is voor een kind die bijna de gehele voorstelling op het podium aanwezig is. Mozart sleept regelmatig de kleine Amadé mee over het podium of uitte zijn woede tegen hem. Amadé werd sterk gespeeld en ontzettend knap dat je in een spel rol en zo jong al zoveel emotie kan laten zien.

De rol van Mozart werd gespeeld door Ruben van Keer. Hij speelde de rol vol energie, passie en expressie. Als kijker ging je volledig mee in zijn verhaal en voelde je alle emoties met hem mee; haat, verdriet, blijdschap, liefde. Ruben bracht Mozart tot leven en verbeelde hem zoals veel mensen dit meesterbrein zien. Ook zijn zang was heerlijk om naar te luisteren en hopelijk gaan we hem nog vaker op grote rollen terug zien.

In het podium zat een draaischijf waar handig gebruik van werd gemaakt. Aan de achterwand werden projecties getoond van mooie gebouwen in onder andere Salzburg en Wenen. Dit om het publiek te verduidelijken waar het verhaal zich op dat moment afspeelde.

Aan de zijkant stonden wanden waarin deuren en ramen waren geplaatst. Hier kwamen spelers door op en af en zo konden ook boven in de ramen spelers staan tijdens de ensemble stukken.

Eén ding dat we niet onbenoemd kunnen laten is toch wel het orkest. Veel musicals hebben tegenwoordig geen groot orkest meer in de bak in Nederland. Dit wegens bezuinigingen of misschien wel wegens andere prioriteiten bij het weergeven en uitdrukken van het stuk. Mozart had maar liefst 18 orkestleden in de bak zitten! En wat een toevoeging blijft dit toch. Eén en al genieten van deze hardwerkende mensen die passie laten horen en de zangers ondersteunen waar het hoort.

Mozart is een mooi klassiek stuk weergegeven in een moderne rockachtige musical met een knipoog naar Mozart zijn bekende werken. Helaas niet meer te zien in Antwerpen maar hopelijk komt deze musical snel naar Nederland.