Recensie: Liesbeth de Musical (3 sterren)

3 oktober 2017, 19:31 - Redactie

Op maandagavond was Musicalweb.nl aanwezig bij de première van Liesbeth de musical, die plaatsvond in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.

Een voorstelling die gaat over het leven van Liesbeth List, een vaderlands icoon, met een enorm veelzijdige carrière die inmiddels meer dan vijf decennia bestrijkt. De voorstelling wordt gespeeld vanuit de eetkamer, waar Liesbeth List een diner gaat hebben en haar leven doorneemt met dierbaren. De gesprekken gaan over Liesbeth haar hoogte en dieptepunten. Er klinken veel liederen uit haar carrière zowel va en met Shaffy als Jacques Brel en Piaf.

Liesbeth List, gespeeld door Renee van Wegberg, heeft zich goed weten in te leven en te identificeren met Liesbeth List. Haar houding, handgebaren maar ook haar stem zijn identiek aan die van List zelf. De rol van Robert en Jaques Brel wordt gespeeld door Jonathan Demoor die zijn rollen goed vertolkt. Jonathan heeft een zeer aangename en fijne stem om naar te luisteren en kwam in alles oprecht en geloofwaardig over.

Michael Konings, die de rol van Ramses Shaffy vertolkt, was qua beweging en houding Ramses maar helaas bleef dit uit in de zang; niet stabiel en soms onverstaanbaar in tekst. Job Greuter, die prachtige solistische cello werk leverde en de vader speelde, was echt een toevoeging bij de liederen en het combo. Zijn cello spel zorgde dat je aandacht weer opnieuw bij de voorstelling was.

Ondanks dat de liedjes mooi en compleet worden gebracht, zowel door een aantal solisten als ensemble, bleef de emotie uit. Het verhaal gaat van de hak op de tak en is daardoor soms lastig te volgen, humor die op sommige momenten net de plank mis slaat. Wat er wordt gemist in het verhaal is de diepgang, wie is Liesbeth nu daadwerkelijk? Of zit je eigenlijk bij een concert van alle ‘hits’ die Liesbeth heeft gehad?

Ramses, Rob, Frank, Elisa, Cees, vader en moeder komen allemaal voorbij maar blijven vrij oppervlakkig en bieden weinig inhoud aan het verhaal. Het is tijdens de voorstelling zoeken wat nu de boodschap is en wat ze willen overbrengen over het leven van Liesbeth. Prachtig repertoire, zonder dat het raakt. Het decor was simplistisch en erg functioneel, een prima aanvulling en fungeerde goed voor het hele verhaal. Liesbeth de Musical is nog te zien tot tot en met 7 januari 2018.

Door: Marieke Visser en Ragna Wetzels

Scenefoto's: Roy Beusker