De spektakelmusical 40-45 komt naar Nederland. Producenten Studio 100 en MediaLane gaan een unieke samenwerking aan om deze productie te kunnen presenteren. Om deze grote productie te kunnen huisvesten wordt speciaal voor deze voorstelling een bijzonder theater gebouwd.
40-45, over de dunne grens tussen goed en fout, is in België een groot succes: er zijn daar inmiddels ruim 750.000 kaarten verkocht. Dit maakt de productie tot de meest succesvolle Vlaamse musical ooit. De Nederlandse versie brengt hetzelfde krachtige verhaal maar zal zich uiteraard hier afspelen, tegen de achtergrond van de Duitse bezetting in Nederland. De spektakelmusical 40-45 is vanaf het najaar 2022 te zien in Nederland.
Iris van den Ende, CEO MediaLane: "Dat we deze megamusicalproductie samen met Studio 100 naar Nederland brengen, is een ongekend spannende ontwikkeling en een grote volgende stap voor ons. Het is onze eerste musical waarin de Nederlandse geschiedenis het decor vormt, op een bepalend moment waarbij ons land enorm op de proef werd gesteld. Het is een voorrecht dit belangrijke verhaal, dat altijd actueel blijft, aan het Nederlandse publiek te presenteren."
Gert Verhulst, topman Studio 100: "Na het overdonderend succes in Vlaanderen, ben ik bijzonder fier dat we samen met MediaLane, de spektakelmusical 40-45 naar Nederland kunnen brengen. Onder de bezielende leiding van Anja Van Mensel zijn we met deze bijzondere voorstelling op alle vlakken een stapje verder gegaan. Het technische concept, inclusief rijdende tribunes en hoofdtelefoons maken van deze voorstelling een unieke belevenis. We zijn dan ook uitermate enthousiast om deze buitengewone theaterervaring ook in Nederland op het publiek los te laten."
Hans Bourlon, topman Studio 100:“Ik ben heel blij dat we deze bijzondere productie buiten onze eigen landsgrenzen kunnen opvoeren. De komende maanden gaan we opnieuw intensief en creatief aan de slag zodat we ook in Nederland van deze prestigieuze, spectaculaire voorstelling een groot succes kunnen maken. Met MediaLane hebben we daar in elk geval de perfecte partner voor gevonden.”
Joop van den Ende: "Mijn dochter Iris heeft ruim twee jaar geleden haar eigen bedrijf MediaLane uitgebreid met een afdeling gericht op het theater. Ze heeft prachtige ambities en die steun ik graag. Toen ze in contact kwam met Gert Verhulst en Hans Bourlon van Studio 100 heb ik haar aangemoedigd om deze megaproductie naar Nederland te halen. Ik deel graag mijn ervaring met mijn dochter. Dat resulteert nu in een bijzondere samenwerking, waarbij ik een groot pop-up theater laat bouwen en MediaLane en Studio 100 in dat nieuwe theater de spektakelmusical 40-45 gaan spelen."
MediaLane en Studio100 zijn met gemeentes op zoek naar de ideale locatie voor het tijdelijke theater waarin gebruikt zal worden gemaakt van rijdende tribunes, waardoor het perspectief van de theaterbezoeker keer op keer verandert. In september zal bekend worden wat de locatie gaat worden.