Tips? Mail redactie@musicalweb.nl

Recensie: Was getekend, Annie M.G. Schmidt is echt een pareltje (5 sterren)

schedule26 september 2017, 19:56 - Redactie
Recensie: Was getekend, Annie M.G. Schmidt is echt een pareltje (5 sterren)

Annie M.G. Schmidt, Nederlands bekendste schrijfster en dichteres, heeft een prachtig eerbetoon gekregen in de vorm van Was getekend, Annie M.G. Schmidt. Afgelopen zondag was Musicalweb.nl aanwezig in het DeLaMar Theater bij de première van een hele bijzondere biografische voorstelling.

Het verhaal begint met Flip van Duyn, de zoon van Annie M.G. Schmidt, die op zoek is naar de ring van zijn moeder, maar een heel leven vindt in een met stof bedekte koffer op zolder. Een koffer vol met oude brieven over haar leven vol met geheimen en duistere kanten, waarmee hij in zijn hoofd en eigen fantasie, zijn moeder tot leven brengt en haar probeert te leren kennen.

Wat maakt Annie, Annie? Dat wordt perfect beschreven in de biografie Anna van Annejet van der Zijl. Samen met het script, geschreven door Dick van den Heuvel is de basis en het verhaal wordt versierd met de heerlijke verhalen, versjes en gedichten van Annie M.G. Schmidt.

Een feest der herkenning, met oorstrelende versies van Vluchten kan niet meer, Op een mooie pinksterdag, Zonder jou en Wat voor weer zou het zijn in Den Haag, die worden afgewisseld met het kinderlijke en onbezorgde Margootje, Beertje Pippeloentje en nog veel meer moois. Een absoluut hoogtepunt in de voorstelling is het nummer De laatste dans (Dansen op de vulkaan) dat klein wordt opgezet en erg groots wordt afgesloten.

Zang, spel en dansen wisselen elkaar naadloos af en worden daarnaast prachtig geïntegreerd in Herr Heinzelmann en Foxtrot. Voornamelijk met Foxtrot wordt een uniek showelement toegevoegd door William Spaaij (die zelfs even gaat tapdansen) en het ensemble, waarbij het publiek op het puntje van de stoel zit en zin krijgt om mee te dansen. Een erg grappig moment in de voorstelling is ook de bewust overdreven uitwerking van Jip en Janneke.

De manier waarop de enscenering is doorgetrokken in de moderne tijd, maken Simone Kleinsma weergaloos en bewonderenswaardig in de rol van Annie. Van grappig en laconiek verandert ze moeiteloos in een gevoelige vrouw, wanneer ze in de dramatische verhaallijn rondom haar man, Dick van Duyn, terechtkomt. Vooral het nummer Zonder jou laat het publiek een traan laten.

Jeske van der Staak en tijdens de première Amber Beishuizen spelen beide een fantastische jongere Annie. Flip van Duyn, gespeeld door William Spaaij, komt over als een oprechte zoon die zijn moeder, de vrouw achter de typemachine, beter wil leren kennen. Hij zet deze rol bewonderenswaardig neer en de chemie met Simone is duidelijk zichtbaar.

Wim van den Driessche speelt in de musical twee rollen, hij begint als de vader van Annie en later neemt hij de rol van de man van Annie op zich die hij mooi en ingetogen speelt. Marjolijn Touw is te zien als de toch best strenge moeder van Annie die ze voortreffelijk speelt.

De regisseur, Paul Eenens, heeft hier fantastisch werk afgeleverd. De combinatie van de luchtige scenes vol met humor afgewisseld met drama en diepgang, grijpen het publiek tot aan het eind, dit alles aangevuld met een mooi relatief eenvoudig abstract decor.

Stage Entertainment heeft met deze voorstelling een echt pareltje gemaakt vol met humor en diverse ontroerende momenten, een must-see voor dit seizoen. De musical is nog te zien tot en met 15 juli 2018 in een groot aantal theaters.

Na afloop van de première spraken we kort met William Spaaij, Marjolijn Touw, Jeske van Staak, Wim van den Driessche en Flip van Duyn. De reportage zie je hieronder.

Door: Maaike van Hoesel

Scenefoto's: Roy Beusker en Annemieke van der Togt