Recensie: Van Katoen en Water (4 sterren)

28 augustus 2022, 20:51 - Redactie

Op vrijdagavond vond op het Indiëterrein in Almelo (het voormalig fabrieksterrein van textielbedrijf Koninklijk Ten Cate) de perspremière plaats van de nieuwe stadsmusical Van Katoen en Water. De musical is geproduceerd door de producent die eerder de musicals Van Katoen & Nu (2014), Het Verzet Kraakt (2017) en Stork (2018) produceerde. Van Katoen & Nu en Het Verzet Kraakt vonden ook plaats op het Indiëterrein, Stork speelde op het voormalig Storkterrein in Hengelo.

Van Katoen en Water vertelt het verhaal van stadsarchivaris Bertus, die vanuit zijn sterfbed het roerige verleden van Almelo doorleeft. Bertus neemt met zijn rijke verbeeldingskracht het publiek mee in een verhaal vol tegengestelde belangen en gemeenschappelijke kansen.

De hoofdrollen worden vertolkt door Laus Steenbeeke, Renée de Gruil, Laurens ten Den, André Manuel, Bart Klop en Merel Kappenburg. Ondersteund door een groot ensemble (wat hoofdzakelijk bestaat uit gepassioneerde en getalenteerde amateurs) dat heel sterk was en zeker niet onderdeed voor de hoofdrollen.

De muziek is van Fons Markies, deze muziek en de nummers liggen heel vertrouwd in het gehoor. Renée’s prachtige stem en haar ode aan de zorg komt binnen, samen met de dames van het ensemble weet ze de tribune volledig stil te krijgen. Haar karakter brengt ze heel geloofwaardig.

Het is een mooi en bijzonder verhaal, de voorstelling werd gedragen door Laus Steenbeeke. Hoe hij de Stadsarchivaris Bertus speelde was heel indrukwekkend, kwetsbaar maar toch met erg veel humor. De kostuums visualiseren het onderscheid tussen zand en water waar ook de karakters van de Bertus en zijn geliefde Soof heel mooi bij aansluiten. Er zit aardig wat dialect in de voorstelling, daardoor ging er soms een grapje langs ons heen, maar het geheel blijft zeer goed te volgen.

Net als bij Van Katoen & Nu, Het Verzet Kraakt en Stork wordt voorafgaand aan de voorstelling een driegangendiner geserveerd. Dit is in principe inbegrepen bij de prijs maar inmiddels is het ook mogelijk om kaarten te kopen voor alleen de voorstelling, dus zonder diner vooraf. Het diner, gemaakt door koks van het Theaterhotel in Almelo, is een vast menu dat aan tafel wordt geserveerd, vervolgens kun je het dan zelf opscheppen. Het diner is inclusief drinken (alcoholisch en niet-alcoholisch).

Op de website staat niet aangegeven wat er wordt geserveerd maar het diner is in lijn met het eten van toen, het is dus 'eten wat de pot schaft'. Er zijn ook vegetarische hoofdgerechten beschikbaar, dit dient dan even aangegeven te worden bij binnenkomst. Het eten met onbekenden samen is heel bijzonder. Het welbekende noaberschap. Na het diner, waarvoor je ruim anderhalf uur de tijd hebt neem je plaats op de tribunes. De overgang van het diner naar de voorstelling is heel mooi, 2 dames brengen een indrukwekkend duet brachten waarna de grote deuren zich openden en we ze mochten volgen naar de tribunes.

Van Katoen en Water is een musical die over Almelo gaat maar zeker een veel breder publiek kan en zal trekken. Eerder deze week werd nog duidelijk dat er vier extra voorstellingen zijn toegevoegd. Zodoende is Van Katoen en Water nog te zien tot en met zaterdag 17 september.

Door: Jolanda Grutter

Scenefoto's: Willem van Walderveen