Recensie: Theater aan tafel… eindelijk weer kerst!

24 december 2016, 18:38 - Redactie

Afgelopen zondag waren wij te gast bij de voorstelling van Humus; theater aan tafel... Eindelijk weer kerst. In samenwerking met Theater Hof 88 brengen zij dit jaar voor de tweede keer een theaterkerstdiner in tweevoud, bestaande uit een geheel verzorgde high tea in de middag en een diner in de avond.

Bij binnenkomst worden we verwelkomd door de kapitein genaamd Dickie, gespeeld door Nicola Amoruso, en zijn ex-vrouw en tevens kunstenares Eloise, gespeeld door Amber Harnischmacher. We blijken op een cruise te gaan en tijdens deze cruise hebben we de mogelijkheid om verschillende workshops te volgen, zoals een bezoek aan de Lorelai en het maken van kerststukjes en vele andere. De gehele cruise wordt verzorgd door een kleurrijke bemanning, maar ondanks hun goede inzet loopt alles in de soep.

Bij de start van de theater high tea merken we dat de spelers op gang moeten komen, wat enigszins rommelig overkomt. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door het amusement in de kapel van het theater. Hier worden we getrakteerd op prachtige arrangementen. De combinatie van de zorgvuldig uitgezochte stukken, oorstrelende harmonieën en de goede akoestiek, maken dat het heerlijk is om naar te kijken en te luisteren. Het stuk wat er voornamelijk uit sprong was het trio van Anne Wichgers, Lieke van de Berg en Marjolein Meijer met Gabriella’s Sång, waar we meteen het kerstgevoel van krijgen.

Wanneer we terug zijn in de grote zaal maken we kennis met de bemanning, bestaande uit het duo Miep de schoonmaakster, gespeeld door Bernie Meems, en Ronald Veurink, in het personage van Bob, de techneut. Zij hebben de ondankbare taak achter de gasten op te ruimen, wat zij overigens we met veel plezier doen.

De baas, Catherine Brightstone, gespeeld door Tamara Mulder, zorgt ervoor dat alles in goede banen wordt geleid en begeleidt stagiaire emo Fay, gespeeld door Marjolein Meijer, die duidelijk niet veel zin heeft in deze cruise. Lieke van de Berg, die de verwende rijkeluisdame mevrouw van Veghel tot Amersfoort speelt, had ook heel andere verwachtingen van de geboekte cruise en samen met haar butler Roderick, door Mark Borgert, probeert ze gelijkgestemden te vinden onder de gasten.

Het echtpaar Mariëlle en Reinier van der Beek, Anne Wichgers en Mathijs Koens, zijn fervent dierenliefhebbers en zij zijn druk bezig met het spotten van vogels tijdens de cruise. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan door dhr. Van Daalen, gespeeld door Tasco Silva. Dit alles gebeurt onder het toeziend oog van mevr. A.F. Schrik. De combinatie van deze verschillende personages zorgt voor veel hilarische momenten tijdens de high tea en maken het een genot om naar te kijken.

Elk personage heeft zijn of haar eigenaardige karaktereigenschappen, maar één van de meest uitgesproken en opvallende personages is kunstenares Eloïse. Zij speelt een overtuigende control freak, is een tikkeltje hysterisch én is een feest om naar te kijken. Tijdens de gehele voorstelling heeft zij dan ook de lachers op haar hand. Ook het duo Mariëlle en Reinier van der Beek lijken voor elkaar gemaakt. De chemie van het spel en tussen het echtpaar zelf spat er vanaf en het komisch talent van beide komt zeer tot hun recht tijdens de voorstelling.

Na de hightea in de grote zaal is het tijd om voor het kerstverhaal in de Herman Finkerszaal. Het decor blijkt hier nog niet af te zijn gemaakt door Miep en Bob, waardoor een gefrustreerde kerstengel Eloïse er noodgedwongen voor kiest om een kerstbingo te organiseren totdat ze het af hebben. Hierin zitten veel humoristische aspecten, waaronder de ‘felicitatiedienst’ en het meermalen verkeerd opkomen ‘de drie wijzen’.

Na de kerst-bingo komen we terug in de grote zaal en wordt het geheel afgesloten met een aantal kerstliederen. In tegenstelling tot de wonderschone kerstliederen in de kapel lijken deze liederen iets minder vaak gerepeteerd te zijn, waardoor, ondanks de mooie zangstemmen, het einde van de cruise ietwat tegenvalt. Wel zorgt het enthousiasme van de spelers en de kleurrijke personages ervoor dat er alleen maar lachende gezichten in de zaal te zien zijn en de kerst nu echt kan beginnen.

Hopelijk maakt Humus een traditie van Theater aan tafel, zodat volgend jaar nog meer mensen kunnen genieten van dit komische en goed in elkaar gezette theaterkerstdiner!

Door: Maaike van Hoesel