Recensie: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (5 sterren)

22 september 2017, 11:05 - Redactie

Op vrijdagavond was Musicalweb.nl aanwezig bij de première van The Curious Incident of the Dog in the Night-Time in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Het is de tweede productie van het theater in de reeks Broadway aan de Amstel. Afgelopen jaar was de musical Pippin te zien, dit jaar geen musical maar is er gekozen voor dit overweldigende en prachtige theaterstuk.

Verhaal

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time vertelt het verhaal van de vijftienjarige Christopher John Francis Boone. Hij weet veel van wiskunde, maar weinig van mensen. Christopher houdt van lijstjes, patronen en de waarheid.

Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin en wil niet aangeraakt worden. Christopher is in zijn eentje nooit verder geweest dan het einde van de straat. Maar wanneer blijkt dat de hond van de buurvrouw vermoord is, gaat hij op onderzoek uit. Hij begint aan een onvergetelijke reis die zijn veilige wereld volledig op zijn kop zet.

Vanaf het eerste moment zit je helemaal in de voorstelling. Door het enorme geluid wordt je letterlijk van je stoel geblazen en wil je weten wie de door Christopher geliefde hond van de buurvrouw heeft vermoord.

De rol van Christopher Boone, die de gehele voorstelling op het podium staat wordt gespeeld door Joshua Jenkins en zet dit in uiterste perfectie en geloofwaardigheid neer. Hij heeft de 15-jarige autistische jongen in detail uitgevoerd, zowel in beweging, choreografie en richting zijn medespelers. Christopher neemt je mee in zijn eigen wereld en laat je zien hoe het is om autistisch te zijn. Hij kan geen fysiek contact verdragen, heeft een wiskundig brein en kan niet liegen. Dit gaat gepaard met een dosis humor, dat overigens een belangrijke rol heeft in het gehele stuk.

De voorstelling wordt volledig gedragen door de rol van Christopher, de rest van de cast legt een mooi fundament waar door het stuk tot zijn recht komt. Het decor is minimalistisch, net als rekwisieten die nauwelijks worden gebruikt. Datgene wat wordt gebruikt wordt breed ingezet. Licht, geluid en projectie (met multifunctionele wanden) en de castleden vormen het decor. Omdat deze veelvuldig gebruikt worden, is het erg helder waar en wanneer een scène zich afspeelt.

Er zit een zodanige snelheid en energie in het stuk dat je moet blijven schakelen, want alles rolt en valt letterlijk in elkaar over. Hoe de snelheid en het schakelen tussen de scènes is bedacht, is geniaal. Zoals Christopher zijn reis naar Londen en zijn reis met de metro maakt, is prachtig uitgebeeld en neergezet. Ook hoe hij het publiek zijn wiskunde sommen wil leren, wordt via de wanden door middel van licht goed ondersteund. Het verhaal wordt dan ook afgesloten met een scène waarin Christopher maar al te graag een wiskundige som aan het publiek wil uitleggen.

Het is een eigentijds en modern verhaal, gebasseerd op het boek van Mark Haddon. Een verhaal dat is te identificeren is met de tijd van nu, waar het publiek ook nog eens wordt verrast met de lieve schattige, levensechte huisdier rat en puppy. (Smeltmoment!) Dat het stuk in het Engels wordt gespeeld is geen probleem, het is goed te volgen! Tevens worden een aantal voorstellingen ook ondertiteld.

Het theaterstuk is nog te zien in Carré tot en met zondag 1 oktober.

Door: Ragna Wetzels