Recensie: Romantisch, vol lust en met een klein traantje, The Bridges of Madison County (4 sterren)

6 juni 2017, 19:27 - Redactie

Musicalweb was op Tweede Pinksterdag in Het Zonnehuis in Amsterdam bij de meest romantische musical van het jaar: The Bridges of Madison County. Een liefdesverhaal, zoals een liefdesverhaal hoort te zijn. Romantisch, vol lust en met een klein traantje.

Het verhaal gaat over Francesca. Zij is vanuit Italië naar het Amerikaanse Iowa verhuist. Hier heeft zij een bestaan als moeder van een boeren gezin met zoon en dochter. Als vader, zoon en dochter een paar dagen weggaan, krijgt Francesca eindelijk even tijd voor zichzelf. Totdat er een pick-up truck de uitrit op komt rijden.

Er komt een fotograaf uit van national geografic. Hij zoekt bruggen in de regio maar kan de laatste brug niet vinden. Francesca dringt erop aan dat zij hem de weg wijst naar die brug. Zij voelt al direct aan dat er iets meer is tussen haar en de fotograaf. Gaandeweg die paar dagen groeit de liefde steeds meer tussen het stel. Tot ze op de laatste dag voor de keuze komt te staan: kiest ze voor haar vertrouwde gezin? Of toch voor een nieuw leven met de liefde waar ze altijd van gedroomd had?

Zes acteurs, een klein aantal rekwisieten, een handvol muzikanten en 1 decor. Dat is ervoor nodig om dit verhaal tot een groot succes te maken.

Lone van Roosendaal vertolkte de rol van Francesca. Geen een keer hebben wij haar erop kunnen betrappen dat zij haar Italiaanse accent liet vallen, zelfs niet als de emoties zo hoog waren dat je je bijna afvroeg of ze wel gespeeld waren. Zelfs in haar zang, die zoals we van Lone gewend zijn op en top perfectie is, was ook het accent nog terug te vinden. De fotograaf Robert werd vertolkt door René van Kooten. Zijn zang bracht ons kippenvel en door zijn spel liet hij ons geloven dat hij dit verhaal van dichtbij zelf heeft meegemaakt.

Vader Dick wordt gespeeld door Bas Heerkens. Een ouderwetse hork met een heel klein hartje. Hij gelooft in het gezin, moeder thuis aan het koken, vader aan het werk. Je ziet dat zijn liefde voor Francesca echt is en dat hij worstelt met het opvoeden van zijn kinderen. Een rol die moeilijk is om te spelen maar zelfs tot in de bewegingen nog is doorgevoerd. Zoon Michael (Jeroen Molenaar) En dochter Carolyn (Marieke Goemans ) zouden zo broer en zus kunnen zijn. De jonge acteurs blijken onervaren. Dit zie je echter alleen terug op papier. Zij zorgen voor een stuk luchtig spel.

De buurvrouw Marsha gespeeld door Annick Boer, laat ons vaak lachen. Annick zorgt voor de komische noot in het verhaal. Als iemand er voor zorgt dat het stuk geen cliché romantisch verhaal is dan is zij het wel. De humor spat er regelmatig vanaf, alleen als als ze het podium komt oplopen.

De kracht van het stuk is het decor, met minimale middelen wordt het maximale eruit gehaald. Het decor bestaat uit enkel een paar regentonnen, een grote trap, telefoon, tafel met stoelen en matras. Alle stukken hebben hun eigen functie en beelden een aparte ruimte uit. Het is geweldig hoe de regisseur onze verbeelding heeft weten aan te spreken zoals dat nog maar weinig gebeurd in theaterland.

De muzikanten zijn één met de acteurs. Geweldig hoe de muziek feilloos aansluit op het stuk en de setting van het stuk. De woorden van de tekst, geschreven als de mooiste poëzie en de klanken en melodieën alsof je je waant op het platteland van Iowa.

Wat ons betreft is Bridges of Madison County een theaterervaring die je niet missen mag. Nog te zien in Het Zonnehuis tot en met 2 juli.

Door: Ellen Molenkamp

Scenefoto's: Bob Bronshoff