Recensie: Sweet Charity: Dynamisch, energiek, humoristisch en een waar visueel spektakel

24 april 2016, 20:41 - Redactie

Zaterdagmiddag waren wij te gast bij de musical ‘Sweet Charity’, gespeeld door Amsterdam Musical in samenwerking met Stichting Rumoer. Sweet Charity is geen onbekende op Broadway. Met maar liefst 5 gewonnen Tony Awards is deze fantastische musical, geregisseerd door Bob Fosse een ware hit. Echter, nog nooit uitgevoerd als amateurproductie. Tot nu….

Afgelopen vrijdag 22 april had Amsterdam Musical haar première van Sweet Charity in de Doelenzaal te Amsterdam. De musical gaat over Charity Hope Valentine, een danseres van de Fandango Ballroom, gespeeld door Leonie de Ruijter. Wij leren haar kennen als een opgewekte, frivole dame die zich laat leiden door haar motto’s ‘troeffie treffie toeval’ en ‘het leven heeft zonder liefde geen betekenis’.

Charity smacht naar de ware liefde en een beter leven. Tijdens deze zoektocht wordt ze vele malen teleurgesteld door de mannen in haar leven. Nadat ze ‘letterlijk’ wordt gedumpt door haar vriendje Charlie, loopt ze haar idool Vittorio Vidal, gespeeld door Gerrit-Jan van den Broek, tegen het lijf met wie ze een spannende avond beleeft.

Nadien krijgt ze het idee een culturele workshop te volgen, waarna ze vast komt te zitten in de lift met Ferry Harderwijk in de rol van Oscar Lindquist. Ze wordt voor het eerst echt verliefd en staat op het punt met hem te trouwen, totdat hij haar uiteindelijk toch afwijst vanwege haar verleden.

sweet_charity_1

Charity en Oscar

De titelrol wordt gespeeld door Leonie de Ruijter, die een zeer overtuigende en geloofwaardige Charity neerzet. Deze rol lijkt haar op het lijf te zijn geschreven. Met haar spel pakt ze niet alleen Oscar in, maar ook het publiek. Het kwetsbare, ietwat naïeve meisje van het begin van de voorstelling groeit tijdens de voorstelling uit tot een krachtige dame, welke Leonie prachtig neerzet. Dit is in combinatie met haar vocale prestaties een waar feest om naar te kijken en te luisteren.

Ferry Harderwijk vertolkt de rol van Oscar Lindquist, de man aan wie Charity haar hart verliest en met wie zij wil trouwen. Ondanks dat hij haar alleen kust op de mondhoeken wil hij met haar trouwen, totdat hij haar verleden toch niet uit zijn hoofd kan zetten. De verschillende karaktereigenschappen binnen zijn rol worden door hem mooi uitvergroot gespeeld en ook zijn prachtige stem blijft niet onopgemerkt.

Alex Douma en Marjolein Klare in de rollen van Nickie en Hélène, de collega’s en tevens goede vriendinnen van Charity, zorgen voor een heerlijke cynische tegenhanger tegenover de optimistische Charity en maken de 21-koppige cast compleet.

sweet_charity_3

Een kleurrijk, enthousiast en humoristisch geheel

De musical bestaat uit veel verschillende elementen, waarin je als toeschouwer wordt meegenomen in een kleurrijk, enthousiast en humoristisch geheel. Hierbij kijk je niet alleen naar het verhaal, maar wordt je als publiek op sommige punten deel gemaakt van het geheel. Tijdens de voorstelling worden de grappige, luchtige momenten afgewisseld met prachtige nummers.

Naast de goede vocale prestaties is er ook een groot aandeel voor goed uitgevoerde choreografieën in de stijl van Bob Fosse. Tijdens de bekende nummers als ‘Big Spender’, ‘Rich Man’s Frug en ‘the Rhythm of Life’ is het een visueel spektakel om naar te kijken en wanneer de cast bij het nummer ‘I’m a brass band, de stoute ‘tap’ schoenen onderbindt, is het als publiek moeilijk om nog stil te blijven zitten.

sweet_charity_4

Deze productie stond onder leiding van Panda van Proosdij. In 2014 ontving zij de Amateur Musical Award voor beste regie en dit is de eerste voorstelling die zij regisseert bij Amsterdam Musical. Sweet Charity is een waar pareltje om naar te kijken.

De humor die is toegevoegd aan de voorstelling, zoals in de stoelenscène tussen Charity en Oscar, zijn de finishing touches. Als publiek zit je de hele voorstelling lang te genieten. En dát is waar theater maken om gaat!

sweet_charity_2

Door: Maaike van Hoesel

Foto's: Neeltje Knaap