Recensie: Sweeney Todd van Musical Producties Gaanderen

22 mei 2017, 19:50 - Redactie

Afgelopen zaterdag bezochten wij de musical Sweeney Todd van Musical Producties Gaanderen in Schouwburg Amphion in Doetinchem.

Sweeney Todd vertelt het verhaal van een onterecht veroordeelde barbier die terugkeert naar het 19de eeuwse Londen en op zoek is naar wraak. Zijn weg naar revanche leidt hem naar mevrouw Lovett, de eigenaresse van een slechtlopende bakkerswinkel. Ze komen tot een opmerkelijke samenwerking: hij vermoordt zijn klanten en zij verwerkt de lichamen in pasteitjes die vervolgens erg populair worden.

Vanaf het begin wordt je meegenomen in een donker en duister verhaal. Het ensemble begint met een sterke opening en vertelt direct hoe het verhaal begon over Sweeney Todd. De muziek is zwaar en dissonant. Niet altijd even makkelijk om naar te luisteren. Het orkest speelt geweldig met maar 10 man orkest. Zij ‘dragen’ een groot gedeelte van de voorstelling en bieden veel steun aan de zangers.

Het decor gaf duidelijk weer waar het verhaal zich bevond. De attributen werden goed gebruikt en het decor had echt een functie. Op een beamer werden nog wat filmpjes getoond die vooraf al waren gemaakt om het verhaal te verduidelijken. Helaas door de grootte van het decor, was niet alles wat in de diepte van het podium gebeurde goed te zien.

De rol die ons direct opviel was die van Keije Schepers (Anthony). Hij stal de voorstelling door zijn spel en zang. Elk moment dat hij op kwam, was hij duidelijk aanwezig en liet hij een stem horen waar menig man jaloers op zal zijn, zeker op die leeftijd (want deze jongen is nog maar 15 jaar!). Naar ons idee een aanstormend talent die we hopelijk vaker in mooie rollen terug gaan zien.

Eén van de pittigste rollen in dit verhaal, is de rol van Mevrouw Lovett. Zij werd gespeeld door Anne-Marie Leuverink die een flinke kluif aan de snelle teksten had. Na de pauze was ze naar ons idee iets sterker als voor de pauze en ook de grapjes vielen na de pauze wat beter. Toch heeft ze de rol goed neergezet en raakte ze veel mensen met haar ietwat onhandige, grote mond maar klein hartje personage.

Ook Dinant Duenk (Rechter Turpin) en Melanie Schnitzler ( Lucy) vielen op. Zij brachten beide hun rol geloofwaardig en waren goed getypecast voor deze rollen. Ook in hun zang kwam de intentie van hun verhaal goed over. Helaas viel de rol van Sweeney ons wat tegen. Hij was qua uiterlijk iets te ‘lief’ en in zijn zang pakte hij vaak de laagte niet.

Sondheim schrijft geen makkelijke muziek en het is een enorme uitdaging geweest om als amateurvereniging deze productie neer te zetten. Af en toe vroegen wij ons af of het niet wat te hoog gegrepen was maar als je binnen één vereniging zoveel rollen kunt bezetten met eigen mensen en hen kansen biedt om te leren en te groeien, siert het de vereniging om dit 'monster’ van een musical aan te pakken. Zij durfden de uitdaging aan te gaan om eens een stapje hoger te gaan dan met de wat bekendere musicals.

Volgend jaar zal Musical Producties Gaanderen weer een aantal voorstelling van Jesus Christ Superstar brengen in verschillende kerken van Gelderland.