Recensie: Showponies, blijft als een goed refrein plakken in je hoofd! (4 sterren)

20 maart 2018, 21:32 - Redactie

Op maandagavond 19 maart ging in het DeLaMar Theater de voorstelling Showponies in het bijzijn van veel bekende Nederlanders in première.

Alex Klaasen is een showpony. Altijd strak in de vlechten, glad gekamd en de hoeven gelakt. Want more is more. Salinero is er niks bij. Steeds weer hongerig naar een oorverdovend applaus, nieuwe muzikale weides om te grazen en nog hogere hordes om te bespringen, trippeltrappelt dit prijzenpaardje weer in perfecte galop langs de Nederlandse theaters. Maar wie is deze showpony nou echt? Wat gaat er schuil achter al die veren en strikken? En waarom zien we dat nooit? Het leven is geen ponykamp, maar wat als je als pony geboren wordt?

De voorstelling begint met een persiflage van Alex Klaasen door andere castleden, vlot gevolgd door de eerste scene 'ponykamp' hier wordt gelijk de toon gezet voor de avond.

Wat volgt is een feilloze aaneenschakeling van sketches en liedjes waarbij het tempo lekker vlot is, en de scene's vloeibaar in elkaar overlopen. Zo zien we een unieke versie van Sneeuwwitje, is Alex Klaasen bijzonder hilarisch als zeemeermin en bevinden we ons plotseling in een scene met een oud-Engelse familie waarbij Alex Klaasen de rol van Sherlock Holmes op zich neemt.

De typetjes die worden neergezet zijn herkenbaar en zoals we van Alex Klaasen kunnen verwachten feilloos neergezet. Een grote hit bij ons en aan de lachsalvo's naast ons te horen ook bij de rest van het publiek, is de een parodie op een talkshow; het is simpel qua opzet maar ontzettend grappig, Ditzelfde geldt voor een aria die wordt opgevoerd die gaat over een populaire datingapp.

Het hoogtepunt van de show is het mierzoete duet dat Alex zingt met Freek Bartels, bomvol met met ballad clichés. Hoewel het publiek zich aan het begin nog afvraagt of het serieus bedoeld is wordt al snel duidelijk dat dit niet het geval is, zo hilarisch is ook het refrein.

Alex Klaasen wordt gedragen door een fantastische cast bestaande uit Freek Bartels, Jip Smit, Daniel Cornelissen, Jolijn Henneman, Stef van Gelder, Kiefer Zwart, Ripta Scheepers en Roman Brasser. Misschien is het geheim wel dat eerst de audities hebben plaatsgevonden en dat daarna het script is geschreven, specifiek op de gekozen mensen. Het past als gegoten!

Voor de tweede helft wordt er in tegenstelling tot de eerst helft met het decor en kleding grootstuitgepakt. Alex speelt in dit gedeelte zijn rol als diva erg goed en laat in meerdere nummers horen wat hij qua zang in zijn mars heeft. Waar menig echte diva nog een puntje aan kan zuigen. Echter was de overgang naar deze tweede helft niet soepel, en hadden we vergeleken met de eerste helft door de compleet nieuwe setting en een lager tempo.

Showponies is een absolute aanrader en zorgt voor een avond vol hilariteit in een vlot tempo en een hoog niveau.

Scenefoto's: Tom Sebus

Door: Jolanda Grutter en Michel Wester