Recensie: Opvliegers 2 helpt je de winter door

21 december 2016, 11:21 - Redactie

Na het succes van Opvliegers afgelopen seizoen, besloot Rick Engelkes Producties om hieraan een vervolg te geven. Vorig seizoen waren de vier vriendinnen te zien op Bali, in Opvliegers 2 gaan ze op Wintersport. De voorstelling ging maandagavond in première in de Leidse Schouwburg.

Zangeres Lydia (gespeeld door Antje Monteiro) gaat een clip opnemen in Oostenrijk en neemt haar drie vriendinnen mee. De plek in de sneeuw blijkt een geschikte plek om te zitten wanneer je overgangsproblemen hebt. Lydia wil er niet aan geloven dat ze vijftig is geworden. Ellen (gespeeld door Anne-Mieke Ruyten) heeft een nieuwe, zweverige, relatie die de andere drie vrouwen niet begrijpen. Sas (gespeeld door Anousha Nzume) wil haar overgangsproblemen vergeten door flink te gaan feesten en ze is niet vies van een pilletje op zijn tijd. Keet (gespeeld door Hymke de Vries) heeft net een nieuw atelier geopend, ze krijgt een kleinkind maar wil geen oma worden genoemd.

In het begin van de voorstelling werden de clichés omtrent de overgang niet geschuwd, naarmate het stuk vorderde werden de grappen leuker en origineler. Vrijwel alle emoties die bij de overgang komen kijken komen ruimschoots grappig en vergroot aan bod aangevuld met een groot aantal liedjes. De zaal werd met name stil bij een gevoelig liedje over mama's en Antje Monteiro viel op met haar gevoelige nummer 'Ik wil wel', welke ze prachtig ten gehore bracht.

Anne-Mieke Ruyten had een goede timing als de "burgertrut" en ze heeft haar nominatie Beste Vrouwelijke hoofdrol in een kleine productie van de musical awards dan ook ruimschoots verdiend. Anousha Nzume, in de rol van Sas zet echt de bloemetjes buiten tijdens wintersport. Ze gaat achter de skileraar aan, zit aan de paddo's, slikt pillen en gaat regelmatig heftig feesten. Zij is ook degene die de krachtige scene start waarin de vriendinnen elkaar eens eindelijk de waarheid vertellen. Hymke de Vries staat als Keet regelmatig hysterisch op het toneel.

Dit alles speelt zich af op een creatief decor met skipiste, in hysterische outfits en een hoop gelach, gegier en gebrul. Met name de manier waarop een skilift werd nagebootst op het podium was erg creatief. De dames gaven elkaar de 'stoeltjes' van de skilift door waardoor de illusie werd gewekt van een echte skilift. De flashbacks die werden gespeeld, waren telkens met groen licht benadrukt. Hiermee werd het verschil met het heden en verleden duidelijk gemaakt.

Rick Engelkes Producties zet met Opvliegers 2 een hartverwarmende vriendinnencomedy neer met een hysterisch tintje. Een ideaal vriendinnenavondje uit. De productie is nog te zien tot en met 15 april 2017 in een groot aantal theaters.

Door: Martine Fransen-Nijland

Scenefoto's: Peggy de Haan