Recensie: Kinky Boots op Broadway (4 sterren)

7 december 2017, 17:11 - Redactie

Afgelopen week las je onze recensie van Anastasia op Broadway. Naast Anastasia bezochten we in New York ook de musical Kinky Boots. Van Anastasia lijkt het logisch dat deze op waargebeurde feiten is berust, maar dat blijkt minder te zijn dan verwacht. Kinky Boots blijkt juist meer op waargebeurde feiten te zijn geïnspireerd dan je wellicht zou verwachten. De film waarop de musical is gebaseerd is een bewerking van het ware verhaal van Steve Pateman die zijn geërfde schoenenfabriek op een soortgelijke manier weer succesvol weet te maken.

De musical vertelt dus het verhaal van Charlie die een verliesmakende schoenenfabriek erft van zijn vader. De enige manier om weer enigszins winstgevend te worden lijkt het ontslaan van vele werknemers, totdat het maken van "kinky boots" - hooggehakte laarzen in kinky uitvoeringen - de gouden greep blijkt om het bedrijf van de ondergang te redden. Hiervoor gaat Charlie in zee met Lola, een dragqueen die hij op straat en later in een nachtclub ontmoet. Zij ontwerpt de laarzen, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Ze wordt niet geaccepteerd door het personeel in het conservatieve Northampton en ook Charlie heeft een nalatenschap van zijn vader om tegenop te boksen. Als men uiteindelijk in ziet dat zowel Charlie als Lola het beste voor heeft, staat het bedrijf als één man op om uiteindelijk op de beurs in modestad Milaan hun nieuwe lijn met succes te presenteren.

Dit lijkt in eerste instantie wellicht een dunne verhaallijn. En dat is het misschien ook wel. Bovendien is deze vorm van drag-musicals ook niet geheel nieuw. Ook Kinky Boots vertelt een verhaal over acceptatie van jezelf èn een ander, van geloven in, en trouw blijven aan jezelf. Toch weet schrijver Harvey Fierstein een stuk af te leveren dat boeit. Fierstein heeft een geschiedenis met drag-theater. Zo won hij een Tony voor La Cage aux Folles (best book) en Hairspray en The Torch Song Trilogy (beide best actor). Voor Kinky Boots wist hij wederom een Tony-nominatie (best book) in de wacht te slepen, maar niet te verzilveren.

Voor componist Cindy Lauper is het de eerste keer dat ze een musical componeert en ze wint hiermee meteen een Tony Award voor Best Score. Haar muziek is veelzijdig, veelkleurig en heerlijk om naar te luisteren. Hier en daar is het uitdagende muziek voor een zanger en dat merken we helaas aan John Jeffrey Martin die deze avond de rol van Charlie Price speelt (understudy). Hij lijkt moeite te hebben met de muziek en dat horen we vaker dan eens aan zijn intonatie. Bovendien zet hij regelmatig een rauw stemgeluid op, wat in eerste instantie wellicht lijkt te passen bij de muziek van Lauper, maar toch wordt het al gauw te veel van het goede.

Daarentegen is Billy Porter de ster van de show als Lola. Niet voor niets won hij meerdere grote prijzen voor deze rol, waaronder een Tony Award. Hij weet het volledige podium te pakken in elke scene die hij speelt zonder dat het een one-man show wordt. Zijn zang is spatzuiver, speelt als geen ander en heeft een komische timing waar je U tegen zegt. Daarnaast weet hij in de uptempo nummers zoals "Sex is in the heel" de zaal mee te krijgen en in de gevoelige nummers zoals het duet "Not my father's son" weet hij het publiek te raken met zijn warme "vertellende" stem. Zijn komische talent wordt nog eens des te meer duidelijk na afloop van de voorstelling wanneer hij half-half in zijn rol aandacht vraagt voor "Broadway Cares"; een non-profit organisatie die in de theaters van Broadway geld inzamelt om zo te helpen aids te bestrijden. Hij doet dit ondanks het zware onderwerp met zo veel humor dat je bijna wel merchandise móét kopen om de organisatie te steunen.

Een groot deel van de cast probeert in de foyer zelf deze merchandise aan de man te brengen. Compleet in hooggehakte laklaarzen en wel. Zij stonden even daarvoor nog keihard te werken op het podium. Dit ensemble tilt de show echt naar een hoger niveau. Er zitten veel kleinere rollen in die allemaal met bezieling gespeeld en gezongen worden. Hun energie en humor is ontegenzeggelijk een belangrijk onderdeel van de avond.

Voor alle "ladies, gentlemen and those who have yet to make up their mind" is Kinky Boots een prima feel-good avondje uit.