Recensie: Humoristisch avondje uit met ‘In de ban van Broadway’

5 juni 2016, 20:23 - Redactie

Een grootste en geniepige zomermusical, dat is de tagline van In de ban van Broadway, geproduceerd door DeLaMar producties en gebaseerd op de filmklassieker All about Eve met Bette Davis uit 1950. Op zaterdagavond ging in het DeLaMar theater deze nieuwe zomerproductie met hoofdrollen voor Loes Luca en Tjitske Reidinga in het bijzijn van een groot aantal bekende Nederlanders in première. In de ban van Broadway is alweer de vijfde zomerkomedie van DeLaMar Producties.

We beginnen de avond in 1950 bij de uitreiking van de Broadway Awards. Grace Rogers gespeeld door Tjitske Reidinga neemt een award in ontvangst en tijdens haar dankwoord gaan we ineens over in slow-motion om vervolgens terug in de tijd te gaan naar het Majestic Theatre in New York in de winter van 1948.

We zien hier een nog bescheiden Grace Rogers die graag toegang zou willen krijgen tot het theater om haar idool Margo Miller te ontmoeten. Dit lukt en het levensverhaal van Grace wekt medelijden op bij Margo die haar vervolgens in dienst neemt. Maar dan blijkt Grace er toch een geheel eigen agenda op na te houden.

scene_ban_van_broadway_2

De hoofdrol van Margo Miller wordt gespeeld door Loes Luca die geknipt is voor deze rol. Margo komt in eerste instantie over als een arrogante, omhoog gevallen Broadway-ster die voortdurend wordt geroemd door iedereen om haar heen. Later word duidelijk hoe ze worstelt met haar leeftijd en het feit wat er van haar overblijft op het moment dat de grote roem eenmaal voorbij is, iets wat in de theaterwereld plotseling kan gebeuren en haar uiteindelijk ook zal overkomen.

Grace Rogers wordt in het begin heel bescheiden, onzeker en naïef neergezet door Tjitske Reidinga. Op dat moment nog niet wetende welke twist er in het verhaal nog zal komen. Duidelijk mag zijn dat zodra Grace de kans krijgt, dankzij wat geniepige hulp, om te schitteren ze deze met beide handen aanpakt en zodoende uit weet te groeien tot een grote actrice. Prachtig spel van Tjitske.

scene_ban_van_broadway_4

In het begin vormt Grace een bedreiging voor de assistent Hazal, op een droge manier gespeeld door Leny Breederveld. Bianca Krijgsman heeft vanaf het begin eigenlijk al direct de lachers op haar hand met haar rol als Karen, de vrouw van toneelschrijver Lloyd en vriendin van Margo. Hans Leendertse speelde de rol van de ietwat verwarde producent die diverse grappige verwijzingen maakt naar het heden.

Een groot en belangrijk element van de voorstelling was het uitgebreide decor. Zo reden er bijvoorbeeld auto's over het toneel, werd een open haard nagebootst en gingen we soepeltjes van locatie naar locatie die grotendeels bestonden uit doeken met grote prints. Een keer ging een decorwissel niet niet helemaal vlekkeloos maar dit werd onder applaus snel opgelost. Een scene die er door het decor echt uitsprong was de bedscène, het leek alsof je er vanaf bovenaf opkeek.

scene_ban_van_broadway_3

In de ban van Broadway is een erg grappige voorstelling met veel droge humor en een ervaren cast, perfect voor een ontspannen avondje uit. De voorstelling wordt echter gepresenteerd als een musical al moeten we hierbij wel noemen dat er toch relatief weinig wordt gezongen. Wat wij op zich geen gemis vonden.

In de ban van Broadway is exclusief te zien in het DeLaMar theater tot en met 31 juli.

in_de_ban_van_broadway_cast

Door: Michel Wester