Recensie: Der Besuch der alten Dame (5 sterren)

9 september 2022, 15:00 - Redactie

En daar zijn we weer. In dit mooie openluchttheater in Tecklenburg in Duitsland waar het seizoen bijna tot zijn einde is. Op donderdagavond 8 september waren wij bij de een-na-laatste voorstelling van Der Besuch der Alten Dame en aankomend weekend zullen hier de laatste voorstellingen van Sister Act worden opgevoerd. Er was vanavond minder publiek maar nog steeds een aardig gevulde 'zaal'.

Wat altijd opvallend is, is dat bij de voorstellingen in Tecklenburg een aantal spelers bij meerdere voorstellingen die daar spelen mee doen. Een aantal gezichten uit Sister Act zagen we hier ook weer terug. Voor deze spelers echt een top periode van het jaar!

Het verhaal van der Besuch der alten Dame was eerst even kat uit de boom kijken voor ons. Dit meer omdat deze musical helaas nog onbekend is en we daardoor niet zo goed wisten wat te verwachten. Men spreekt het doodvonnis uit en alle mensen worden moordenaars. Klari verliet haar geboorteplaats Güllen vernederd en belasterd, keert terug als miljardair Claire Zachanassian en eist wraak. Tijdens haar terugkeer in Güllen dompelt zij de kleine stad onder in hysterie over de macht van geld.

Haar oude liefde Alfred III heeft haar verloochend en verlaten toen ze zwanger bleek te zijn van hem. Tijdens een rechtszaak waarin Alfred ontkende de vader te zijn en andere mannen liet getuigen voor geld dat Klari zogenaamd meerdere mannen had, werd Klari verstoten door het hele dorp. Later verloor zij tijdens een ongeluk het kind en kon zij daarna nooit meer kinderen krijgen.

Na jaren van pijn en verdriet, keert zij dus terug naar Güllen en vooral om wraak te nemen op Alfred. Ze wil hem niet vergeven en spreekt uit naar het dorp; jullie krijgen 2 miljard om te investeren in het dorp maar alleen als Alfred sterft. Dit drijft de dorpsbewoners uiteindelijk tot waanzin en ook Alfred wordt radeloos. Wat te doen in deze situatie? Waar zou jij voor kiezen als je als mede dorpsbewoner financieel zo in zak en as zit en dit de oplossing kan zijn?

Ondanks het serieuze verhaal, zitten er toch vele momenten in de musical waar hard om gelachen wordt. Dit zorgt voor dynamiek in het stuk en maakt het onvoorspelbaar.

De muziek is zeer gevarieerd. Van mooie a cappella stukken, tot dramatische en gevoelige terzetten/kwartetten tot hele vrolijke jaren 60 muziek. De componisten Moritz Schneider en Michael Reed met liedteksten van Wolfgang Hoger zorgen voor een dynamisch stuk waar je geboeid blijft alleen al door de muziek. Niet het gevoel dat alles hetzelfde klinkt of tempo overal laag ligt maar vermakende variatie.

De hoofdrolspeelster Masha Karell had geen makkelijke taak aangezien haar rol in eerste instantie gespeeld zou worden door Pia Douwes. Hoewel we Pia wel een beetje hebben gemist, was Masha zeker geen slechte vervanger. Masha zette de dame uitmuntend neer en haar moodswings waren geloofwaardig en ook verwarrend voor publiek. Je leefde echt met haar mee. Haar zang was niet altijd sterk (maar na vele voorstelling met zulke heftige zang ook wel te begrijpen) en geluid soms zacht maar dit werd in de 2e akte beter.

Thomas Borchert sprong er uit als Alfred. Wat een stem heeft deze man! Zijn rol speelde hij met veel intentie, passie, verdriet. Alle emoties waren aanwezig en zijn waanzin en angst namen het publiek mee in het verhaal. Twee spelers speelden de jonge Alfred en Klari (Fabio Disk en Katia Bischoff) die in spierwitte kledij het verleden tot leven brachten met een sierlijke, pakkende choreo en prachtige zang. Ook het kwartet van de oude en de jonge Alfred en Klari zorgde voor kippenvel bij het publiek.

Er zijn nog vele andere spelers te noemen want iedere solist was sterk qua zang en spel. En dit is toch best bijzonder dat in één productie alles staat!

De musical is echt een aanrader. Hij is recent in Nederland gespeeld door een wat onbekende productiehuis met de naam 'The Visit'. Hopelijk komt hij vaker langs in de theaters in Nederland want het is zeker de moeite waard.