Recensie: All Stars wint met 4-0 (4 sterren)

15 oktober 2018, 07:14 - Redactie

Op zondag 14 oktober was Musicalweb.nl aanwezig bij de première van All Stars de Musical in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Dat All Stars een musical is dat over voetbal gaat, is gelijk zichtbaar. Iedereen is gekleed in een voetbal outfit, of als voetbalsvrouw. Er is bier, een drumband, en een typische voetbalkleedkamer. De sfeer zit er op deze manier al gelijk goed in!

De voorstelling begint, de voetbaloutsfits worden zichtbaar, 'groen als gras' de bekende tune uit de serie en film All Stars is te horen en er komt een geweldige storm aan energie het podium af. Wij als publiek voelen dit en de zaal is dan ook gelijk enthousiast. We zitten op het puntje van onze stoel.

In het verhaal gaat het over groep mannen, die al geruime tijd van hun leven samen, elke zondag op het voetbalveld doorbrengen. Inmiddels zijn ze, zoals ze zelf noemen, geen 10 of 20 jaar meer. Ze voetballen nu in het senioren team van Swift Boys 8. Een deel van de mannen is gesetteld en ze zouden meer verantwoordelijkheden moet nemen en prioriteiten moeten stellen, dan alleen maar voetbal en vooral die derde helft. Daar zit echter het knelpunt, want gaat dat lukken?

Het is een verhaal waarin veel humor, komedie maar ook serieuze mooie, aangrijpende momenten zitten. Echter overheerst de humor en ligt de zaal meerdere malen in een deuk. Buiten dat het goed en leuk gespeeld wordt, is het waarschijnlijk de herkenning wat de mensen in de zaal raak. Mannen, bier, voetbal, hoe ze over vrouwen praten, en alle clichÈs die erbij horen, zijn te horen en te zien in het verhaal. Regelmatig op hilarische wijze. Hoe het eraan toe gaan in de douche (inclusief naakt scene), maar er ook in goede en slechte tijden er voor elkaar zijn. Vriendschap.

De muziek is gemaakt door Thomas Acda en deze past erg goed bij het stuk. Sommige liedjes zijn op heerlijk 'meezing' niveau en worden gezongen vanuit de kleedkamer, andere liedjes zijn heel gevoelig en raken je. Ook 'toen ik je zag', ditmaal gezongen door Jim Bakkum was prachtig. Zoals hij in ons interview zegt, een van de mooiste Nederlandstalige liedjes ooit en dit wordt emotioneel, maar nog steeds met een vleugje humor neergezet.

Kees Boot speelt dubbelrollen, zowel de vader van Hero (Jim Bakkum) en als vader (maar eigenlijk buurman) van Johnny (Lucas Hamming). Dit gaat hem perfect af. Jim Bakkum (als Hero), Lucas Hamming (als Johnny), Bart van den Donker (als Peter), Mike Weerts (als Willem), Alex Hendrickx (als Bram), Urvin Monte (als Mark) en Jasper Demollin (als Paul) vormen samen het team voor de musical.

Ze hebben er lol in, het is al een team, maar het kan waarschijnlijk nog meer een team worden. Zoals Kees Boot zelf in ons interview zegt "een voorstelling die moet slijten".

Laten we tot slot de vrouwen niet vergeten. Zij zorgen voor een mooi balans bij de mannen! De vrouwen, Kiki van Deursen (als Claire), Sarah Janneh (als Anja), Whitney Sawyer (als Roos) en Ruth Sahertian (als Deborah) geven een mooi evenwicht. Door hen worden de situaties als realiteit uitgespeeld en herkent iedere vrouw zich in de scenes die gespeeld worden, met name die tussen man en vrouw.

Kortom, een hilarische voorstelling, een niet al te diepgaand verhaal, maar wel een mooie boodschap. Mooie muziek, mooi doorlopend verhaal, leuke en krachtige choreo's die helemaal tot zijn recht komen (uitgevoerd op een echte voetbal wijze). Vriendschap staat centraal. En wanneer deze vriendschap nog meer voelbaar wordt, de teamleden echt op elkaar raken ingespeeld zou het team van All Stars zomaar een 5-0 kunnen scoren. De voorstelling is te zien tot en met 23 maart volgend jaar.

Door: Ragna Wetzels

Scenefoto's: Tom Sebus