Recensie: Nooduitgangen waren niet nodig bij kersttheaterdiner van Humus

21 december 2015, 11:15 - Redactie

Stichting Humus muziek & theater uit Twente presenteerde gisteren "Theater aan tafel...eindelijk weer kerst". Een coproductie met theater Hof 88 in Almelo waarbij naast eten, theater en muziek door het hele gebouw te zien en te horen was, van kapel tot theaterzaal, van foyer tot keuken.

Stichting Humus muziek & theater werkt op basis van projecten. Mensen kunnen per project auditeren waardoor de samenstelling dus ook geregeld veranderd. Onder andere 'Rent', 'the wave' en 'Momo en de tijdspaarders' hebben zij al op hun naam kunnen zetten. De acteurs in de kerstdinershow gisteren waren dan ook allemaal mensen die in voorgaande projecten van Humus hebben meegedaan.

Theater aan tafel

Na een tijdje lekker opgewarmd te worden door de vuurkorf en gluhwein terwijl we de mooie klanken van vier traditionele Christmas carolers horen, worden we naar binnen geleid in theater Hof 88. Eerste stop: de kapel. Hier worden een tiental kerstnummers opgevoerd door een kleine groep van ongeveer 12 mensen. De kerstnummers hebben een ongedwongen en relaxte sfeer en worden begeleid door piano of gitaar. Een enkel nummer wordt a capella opgevoerd.

Aan het einde van de nummers komt een van de spelers, een marechaussee, met een echte controlehond aangerend. Hij onderbreekt het nummer, roept dat de vlucht gaat opstijgen en dat iedereen naar de vertrekhal moet. We lopen door de douane heen, waar daadwerkelijk onze tassen worden gecontroleerd en aan het einde van deze check krijgen wij onze boarding pass van een aardige stewardess.

humus_kerstshow_4

Door een stel andere stewardessen worden wij naar onze tafel begeleid, waarna het buffet begint. Het buffet, bestaande uit verschillende soorten vis en vlees word pas echt een feest als de karakters in hun rol blijven tijdens het diner. Zo is er een vrouw met vliegangst die bij iedereen aan tafel kruipt, er is een bioloog, drie stewardessen met elk hun eigen emotie, een stel beveiligers, een travestiet en een dronken kerstman.

De karakters voeren tussentijds een toneelstuk op en sommigen zingen een lied. Het is geen doorlopend toneelstuk, dus als je een stukje toneelspel mist dan is dit geen ramp. De avond is tot op de detail verzorgt. Van de echte vliegveld-jingles tot de kostuums krijgen we het gevoel alsof we echt op een vliegveld verblijven.

Na het eten word het publiek gevraagd om in te checken. Zodoende worden we begeleid naar de hoofdzaal van Hof 88. De mooie intieme zaal van Hof 88 is de uitgelezen plek om een kerstverhaal te vertellen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij velen ontbrak de clou van het verhaal maar het was een grappige doch lange aanvulling op de avond.

Humus geeft in hun promotiepraatje aan dat acterende zangers op professioneel niveau zorgen voor een fijne avond. Hier is niets aan gelogen. De zangers zongen stuk voor stuk de sterren van de hemel met elk hun eigen sound. Een verrassing van de avond was zangeres Dena Kip. Een meisje dat veel te bieden heeft en waarschijnlijk ook ver gaat komen in de muziekwereld.

Al met al een geslaagde avond, volgend jaar vliegen we graag weer mee met You Better Watch Out airlines!

humus_kerstshow_1

humus_kerstshow_2