Sinds 1 februari is de Geraakt-door-kankerlijn in de lucht en kunnen kankerpatiënten en hun naasten bij deze telefonische hulplijn terecht voor een luisterend oor.
"De gesprekken zijn vaak emotioneel," aldus projectleider Debbie Prijs van de Geraakt-door-kankerlijn. "Ze duren gemiddeld 30 minuten en worden door de bellers als positief ervaren, want we scoren een rapportcijfer van gemiddeld een 9. We vragen alle bellers aan het eind van het gesprek om een anonieme reactie op de website te geven. Het blijkt dat onze bellers zich door het gesprek met onze vrijwilliger gesterkt voelen en het als heel prettig ervaren om een luisterend oor te vinden bij onze lijn."
De onderwerpen die besproken worden, lopen uiteen, maar hebben als gemene deler de emoties en zorgen die kanker teweegbrengen bij de bellers. Dat maakt de Geraakt-door-kankerlijn ook zo uniek. Er is 100% aandacht voor de emotionele kant van de ziekte op een tijdstip dat je vaak niet bij je arts, ziekenhuis of andere instanties terechtkunt. Mensen blijken het fijn te vinden om over hun emoties en zorgen te praten met mensen die zelf weten wat het is om geraakt geweest te zijn door kanker.
"Het is mooi om te zien dat wat we voor ogen hadden met deze lijn in de praktijk ook duidelijk in een behoefte voorziet en we mensen echt kunnen helpen door te luisteren en mee te denken," aldus Evert Douwes van de Ingeborg Douwes Stichting en initiatiefnemer van de opzet van de Geraakt-door-kankerlijn.
De Geraakt-door-kankerlijn is laagdrempelig, kan veilig en anoniem gebeld worden door jong en oud en kent geen wachtlijsten. Iedereen die geraakt is door kanker kan met haar of zijn zorgen, angsten en emoties de lijn bellen tussen 16 en 22 uur. Het streven is om na de zomer van 2021 de bereikbaarheid van de lijn verder uit te breiden en toe te groeien naar een lijn die 24/7 bereikbaar is. De vrijwilligers van de Geraakt-door-kankerlijn weten wat de bellers doormaken, want zij zijn zelf geraakt geweest door kanker.