Recensie: ROCkopera Antigone in Hof 88

31 mei 2016, 09:26 - Redactie
Recensie: ROCkopera Antigone in Hof 88

Wij waren jullie nog een recensie verschuldigd…. Dus: Bij deze. De jonge talenten van het oosten. Donderdag 26 mei was Musicalweb aanwezig bij de ROCkopera Antigone in Hof 88. Antigone de Rockopera vertelt het verhaal over Antigone en haar strijd tegen macht. Antigone wil hoe dan ook haar dode broer begraven, al is de het de koning zelf die het haar verbiedt. Hoewel ze weet dat haar ongehoorzaamheid haar het leven kan kosten, volgt ze haar geweten en probeert ze haar broer een waardige begrafenis te geven.

Voor Creon, de koning, gaat het staatsbelang vóór alles en hij houdt vast aan zijn principes. Wie achter zijn wetten staat, is zijn vriend; wie dat niet doet, is zijn vijand. Antigones broer Polyneikes vocht tegen de stad, dus moet hij gestraft worden. Voor deze wet moet alles buigen, zelfs de oeroude wetten van de goden. In het stuk wordt vooral de vraag gesteld of je bereid bent voor je principes te sterven, zowel letterlijk als figuurlijk. De opera is in elkaar gezet en werd gespeeld door studenten van de ROC opleiding “ondernemend artiest”. In samenwerking met de opleiding podium en evenemententechniek en de opleiding Mode en Textiel wisten de studenten er een mooi plaatje van te maken.

Met in het achterhoofd houdend dat het gaat om studenten die nog in de leer zijn, vinden wij dat zij knap werk hebben verricht om tot het eindresultaat te komen. Wat ons aan de voorstelling het meest verbaasde waren de lange monologen en dialogen die de leerlingen foutloos en vooral moeiteloos wisten uit te spreken. Teksten die bijna klonken als gedichten, zo rollend en kloppend. Een paar simpele decorstukken sierden het podium. Wanneer je de decorstukken ziet, zou je niet bedenken wat voor impact deze hebben in het stuk.

Niké Brouwer die Antigone vertolkte is duidelijk op weg naar de professionele wereld. De emotie die zij in haar spel legt, gecombineerd met haar stralende uitstraling zorgt voor een prettig plaatje om naar te kijken, een plaatje dat wij graag vaker op het podium zien verschijnen. Ook Floris Raymakers (Creon) en Maurice Wieldraaijer (Heamon) zetten een fantastische performance neer. Zo fel als de agressie was die Floris neerzette, zo vol rust, vertrouwen en bescherming stond Maurice op het podium.

Het stuk werd begeleid door een band en zangers. Een groep van 9 jongens en meiden kwamen tussen de scenes op om een zelfgeschreven nummer te zingen. De stemmen waren goed bij elkaar uitgezocht. Helaas stond zo nu en dan de muziek te hard waardoor de vocals niet altijd even goed te horen waren. Een absolute verrassing in het geheel was Kim Otten. Ze oogt verlegen, maar wanneer ze haar mond opentrekt komt er een ware showgirl naar voren. Haar stem, zo zuiver en met zoveel kracht… Om uren naar te luisteren! Wij kunnen dus ook niet wachten tot zij een CD uitbrengt.

Met enigszins tuutende oren maar vol indruk liepen we aan het einde van de voorstelling de zaal uit. We hebben genoten en kunnen niet wachten tot de volgende ROCkopera!