Recensie: Kinky Boots; laat je horen zing, yeah yeah (4 sterren)

12 november 2019, 00:03 - Redactie

Op maandagavond in theater De Meervaart in Amsterdam ging de musical Kinky Boots in première. Kinky Boots gaat over Charlie die onder nare omstandigheden, geheel onverwachts, de schoenenfabriek van zijn vader moet overnemen. Tijdens het werk komt hij erachter dat de fabriek slecht loopt en hij moet op zoek naar een oplossing. Wanneer hij in contact komt met Lola, krijgt hij een briljant idee om de fabriek uit het faillissement te helpen. Ze gaan Kinky Boots maken voor de fashionweek in Milaan!

De gebruikelijke mededeling over mobiele telefoons maakt in dit geval deel uit van de voorstelling en wordt op een grappige manier gedaan door Dennis Willekens, die de rol van Don vertolkt in de musical. De voorstelling komt wat stroef op gang. De jonge Charlie en jonge Simon starten afzonderlijk hun verhaal en laten zien waar voor beiden de toekomst ligt. De verhaallijnen van Charlie en Simon springen over en weer. De musical begint echt als de volwassen Charlie, gespeeld door Jonathan Demoor, begint met zijn verhaal. Hij start met werken in de fabriek en onderhoudt ondertussen zijn relatie met zijn verloofde Nicola, gespeeld door Linda Verstraeten. Zij is echter alleen maar bezig met de voorbereidingen van de bruiloft, terwijl Charlie zoekt naar een oplossing voor de problemen in de fabriek.

De medewerkers in de fabriek leer je langzaam kennen en de problemen in de fabriek worden duidelijk. Hier wordt redelijk lang bij stil gestaan, totdat Lola eindelijk ten tonele komt. Deze rol wordt gespeeld door Nadjim Severina die in de afgelopen jaren te zien was als Simba in The Lion King. De ontmoeting tussen Lola en Charlie is typerend voor beide karakters. Lola wordt op een hysterische, over de top, wijze gepresenteerd. Ze is erg aanwezig en zorgt voor een dynamische sfeer samen met haar zes prachtige Angels. Zowel Lola als haar Angels hebben uitbundige outfits aan en fraaie pruiken op, die bij elke dans weer wisselen. Ze laten met hun dansmoves geen enkel plekje van het podium onbemind. Later in de voorstelling, wanneer Lola haar jurk uittrekt en als Simon op het podium verschijnt, weet Nadjim het hysterische karakter om te zetten naar een zeer kwetsbaar karakter; een moment dat oprecht raakt. Dit zorgt voor een mooi samenspel met Charlie.

Jonathan speelt de rol Charlie geweldig en toont goed hoe zijn karakter Charlie groeit in deze periode. Ook halverwege de show laat hij goed merken wanneer het hem te veel wordt, waarbij hij verrassende emoties laat zien die tot dan toe nog niet zo getoond zijn. Charlie leeft ook op dankzij zijn medewerker Lauren, gespeeld door Vajèn van den Bosch. Zij heeft een komische rol en schakelt daarbij moeiteloos met de emoties in haar zang. Ze speelt met tekst, klank en mimiek wat voor lachwekkende momenten zorgt. Niet alleen Vajèn laat zich van de grappige kant zien, ook Don, George (Paul Donkers), Pat (Sarah Cremers) en Trish (Martine de Jager) zorgen tussendoor voor een lach in de zaal.

Het podium is mooi en inventief gemaakt, de changementen die vaak plaatsvinden lopen alleen niet altijd even soepeltjes. Het nummer Everybody Say Yeah - wat we ook zagen op de Uitmarkt in Amsterdam - is een van de hoogtepunten van de voorstelling. Het hele podium wordt verbouwd en je ziet alle acteurs duidelijk genieten; de zaal gaat hier helemaal in mee. Hoe daarna de boksring is vormgegeven is werkelijk ingenieus. Ook met het boksen wordt creatief omgegaan door de acteurs, door onder andere het slow-motion acteren. De dansen en de wisselingen van de kostuums van met name de Angels zijn goed gearrangeerd en uitgevoerd. Dit maakt de musical tot een prachtige feel-good show met een knallend en spetterend einde.

De onderlaag van Kinky Boots is: wees wie je wilt zijn en accepteer hoe een ander is. Kinky Boots is te zien tot en met 19 april volgend jaar. Eind 2017 bezochten we ook Kinky Boots op Broadway, onze recensie van deze voorstelling lees je hier.

Scenefoto's: Roy Beusker