Recensie: FE-MALE van Prestige, een emotionele rollercoaster

27 november 2016, 14:47 - Redactie

"I think of People, not gender." Miuccia Prada. Theater- en musicalzanggroep Prestige gaat in FE-MALE het wereldberoemde plaatje mannen versus vrouwen te lijf, waarbij alle zintuigen geprikkeld worden. FE-MALE biedt oorstrelende muzikale arrangementen, oogaaiende performers en een musicalrepertoire met uitstapjes naar klassiek en pop zoals je nog nooit gezien en gehoord hebt.

female_prestige_1

Wat nieuw is bij deze productie is het kijkje in het hoofd van de regisseur voor de show begint. Wat komt er allemaal kijken bij de totstandkoming van een montagevoorstelling. Een voorstelling die er eerst niet is, maar wordt opgebouwd. Het proces begint bij het kiezen van een thema, waar net zoals bij een kapstok steeds meer elementen aan vast gehangen worden. Zoals de muzikale arrangementen gemaakt door muzikaal leider Richard FitzHugh en de choreografie van regisseur Panda van Proosdij. De voorstelling is verdeeld in drie verschillende fasen met één sleutelfiguur.

Aan het begin van de voorstelling worden we gelijk omver geblazen door het ensemble dat het nummer Cantata for a first date zingt. Zo puur maar tegelijkertijd heel krachtig! De eerste fase van de voorstelling gaat over de grote verschillen tussen man en vrouw. Dit zie je ook terug in de kleding; De vrouwen zijn in het wit en de mannen in zwart. Tijdens deze fase worden we meegenomen in emotionele stukken als The song of purple summer (Spring Awakening) en Single Girls, welke prachtig gezongen wordt door Deborah Thoen. Ook komen er wat lichtere stukken aan bod zoals Hello uit The Book of Mormon. De nummers worden heel vloeiend afgewisseld met monologen en dialogen.

female_prestige_2

female_prestige_3

De tweede fase begint en je ziet dat er een grijs detail aan de kleding is toegevoegd, dit symboliseert het grijze gebied. We krijgen nu ook wat heftigere stukken voorgeschoteld zoals het monoloog Hell no! wat doorgaat in het nummer Till we reach that day maar ook het bekende Cellblock tango samen met Roxanne worden door de zangers zo intensief en vol passie gezongen. Chapeau! Het nummer Winter, gezongen door Kelly Willemen-Hofs bracht veel emotie los

De derde fase kenmerkt zich door de vele ensemble nummers. Prestige laat zien dat naast de musicalnummers, ze ook erg gedreven zijn in de klassieke stukken. Dit laten ze zien in het nummer Agnus dei (Samuel Barber) met een hele sterke choreografie die de zangers ondersteund en het geheel naar een ander niveau tilt. Tijdens de derde fase worden we ook verrast door Stille liefde gezongen door Isabella Draaijer, deze wordt bijna in het geheel uitgevoerd met gebarentaal dit maakt het een heel intens nummer waar je je ogen niet vanaf kunt houden.

female_prestige_6

De prachtige arrangementen, waarbij de zangers vaak hun eigen zanglijn hebben wordt begeleid door het 7 koppige live orkest. FE-MALE pakt je vast en laat je niet meer los. Je wordt meegenomen in een muzikale reis van uitersten waarbij je steeds op het puntje van je stoel blijft zitten. De koorklank en intensiviteit van Prestige doet niet onder aan een professionele productie!

FE-MALE is zondagmiddag nog te zien in Theater Kwadrant in Zoetermeer en op zondag 22 januari in Theater Hoff 88 in Almelo.

female_prestige_4

Door: Adriënne van Weeghel