Recensie: Ciske pakt je! Vertederend, ontroerend, overweldigend en fascinerend

22 november 2016, 16:06 - Redactie

Op zondagmiddag was Musicalweb.nl aanwezig bij de première van de vernieuwde versie van Ciske de Rat in het DeLaMar Theater.

Het verhaal van de musical is gebaseerd op de complete trilogie van Piet Bakker en omvat - in een bewerking van André Breedland en Maurice Wijnen - ook periodes uit de boeken Ciske Groeit Op en Cis De Man. Henny Vrienten componeerde de meeslepende muziek en André Breedland schreef het script. Paul Eenens, eerder verantwoordelijk voor de oorspronkelijke productie, ontwikkelt een geheel nieuwe regie. Voor de eveneens nieuwe choreografie tekent Daan Wijnands.

_cast_ciske_de_rat_small

Ciske, een jongen met een alcoholist als moeder en een vader die vaker weg is dan thuis, heeft niet een heel gemakkelijk leven gehad. Hij zocht zijn plezier op straat en vecht zich vrij tegen onrecht. Als hij moet dienen voor de Tweede Wereldoorlog en weer wordt herenigd met onder andere Meester Bruijs, komen de herinneringen boven en blikt hij terug op zijn leven.

In totaal zijn er acht kleine Ciske's om alle voorstellingen te spelen, voor de première werd de 8-jarige Silver uitgekozen. Het kleine kereltje wist de harten van het publiek al snel te stelen, een nieuwe ster die alle liedjes haarzuiver zong en lekker brutaal speelde. De hit 'Ik voel me zo verdomd alleen' gezongen door Silver samen met Danny zorgde voor kippenvel bij veel mensen, ook het duet aan het einde van de show was erg ontroerend.

Danny de Munk neemt als volwassen Ciske met deze voorstelling afscheid van deze rol. Zijn hele leven al vertolkt hij de rol van Ciske en dat doet hij uiteraard als een tweede natuur. Ellen Evers speelt als Moeder Vrijmoeth een bijzonder gemene alcoholistische moeder, de nieuwe vrouw van Ciskes vader, Tante Jans (Brigitte Nijman) zorgt voor een mooi contrast en draagt haar warmte over aan de kleine Ciske en aan het publiek. Bas Keijzer speelt een wat ruwe vader van Ciske maar met het hart op de goede plaats en dolverliefd op Tante Jans. Eigenlijk is Vader Vrijmoeth net zo'n doerak als de kleine Ciske.

Meester Bruijs, gespeeld door Ad Knippels is een zachtaardige man die gelooft in de goedheid van de kinderen. Hij ontfermt zich over Ciske en wordt zelfs zijn gezinsvoogd. Met zijn tedere stem en zijn uitzonderlijk goede spel weet hij iedereen te overtuigen dat hij de perfecte vader is/zal zijn. Inspecteur van de Kinderpolitie Muysken wordt gespeeld door Boris van der Ham, met name bekend als politicus. Erg sterk qua acteren en zang.

Het decor, minimalistisch, voldeed aan alles om de verbeelding van het publiek aan te spreken. Zo werd heel Amsterdam, het station, het klaslokaal, de thuissituatie en nog vele andere locaties duidelijk in beeld gebracht. Het toneel is een grote tijd opgedeeld in twee delen, het heden en het verleden.

Wij hebben genoten van Ciske! Vertederend, ontroerend, overweldigend en fascinerend. Ciske de Rat is voorlopig nog te zien in het DeLaMar. Vanaf maart gaat de voorstelling op tournee langs de grotere theaters van Nederland.

Door: Ellen Molenkamp