Recensie: Aladdin op Broadway

14 januari 2017, 19:04 - Redactie
Recensie: Aladdin op Broadway

Musicalweb.nl bezocht op 5 januari Aladdin in het New Amsterdam Theatre op Broadway in New York. De musical is gebaseerd op de gelijknamige animatiefilm van Disney uit 1992. Op Broadway ging Aladdin op 20 maart 2014 in première.

Aladdin

Op het moment dat je het New Amsterdam Theatre binnen stapt, beland je al in een sprookje. Een theater uit een oude film met balustrades, krullen aan de muur, en kroonluchters aan het plafond. Het doek is een enorm tapijt.

Na de ouverture komt meteen de ster van de show op, namelijk James Monroe Iglehart als Genie. Hij neemt ons mee naar het verre Agraba waar de arme straatjongen Aladdin met zijn drie beste vrienden (als vervanger van het aapje Abbu uit de film) woont. Al snel staan er dansers met kleurrijke, oosterse kleding een enorm strakke choreo te dansen. Het niveau van zang en dans is echt hoog. Als Aladdin uitgescholden wordt voor "straatrat" zingt hij "Proud of your boy" zo gevoelig dat alle haren op je arm overeind gaan staan.

Vervolgens zien we in het kasteel prinses Jasmine die de zoveelste prins heeft weggejaagd. De tijger is hier vervangen door drie kamermeisjes van haar. Ze droomt ervan om eens tussen de burgers in de stad te lopen in plaats van opgesloten te zitten in het kasteel en met behulp van de kamermeisjes, vermomd ze zich als burgermeisje en gaat stiekem naar de markt waar ze Aladdin ontmoet.

Intussen beraamt Jafar (dezelfde acteur als de stem van Jafar in de film) samen met Iago (ook hier is de vogel vervangen door een mens) een plan om een lamp met geest te vinden die hem de macht zal geven om de nieuwe sultan te worden. Iago is de komiek in het spel en weet zijn rol goed te timen. Via een toverboek stem, die met een tikje sarcasme "The spooky voice" wordt genoemd, wordt Aladdin aangewezen als de enige persoon die de lamp kan halen. Dit soort sarcasme zit door de hele show en dit haalt het "mierzoete" er iets vanaf op een positieve manier.

Eenmaal in de grot zie je een enorm hoog gehalte aan goud en glitters en als Aladdin iets anders aanraakt dan de lamp, sluit de grot. Daarna wrijft hij over de lamp. Dan komt Genie draaiend uit de grond tevoorschijn met een heleboel rook. Deze acteur zet zijn rol op zo'n hilarische, verbluffende en overtuigende wijze neer dat de naam "Genius" hem nog beter zou staan dan Genie. Als hoogtepunt van de show start het welbekende nummer "A friend like me" waarin Genie uitlegt dat hij 3 wensen mag vervullen. Dit nummer is Disneyland, maar dan over de top. Je ziet tovertrucs, dansers, sparkling outfits, confetti die vanaf de zijkant de zaal inspuit. Het nummer eindigt met een oorverdovend applaus van het publiek. Dit is het einde van de eerste akte.

In de tweede akte zie je dat Aladdin als prins (met behulp van Genie) de hand van Jasmine probeert te winnen. Als ze hier niets van wil weten, springt Aladdin uit een enorm groot, rond raam. Op het moment dat Jasmine zich bedenkt zie je Aladdin op een vliegend tapijt weer voor het raam komen en vraagt of ze met hem mee gaat, waarna de eerste klanken van het romantische duet "A whole new world" door de zaal klinkt. Het raam gaat uit elkaar en plotseling zien we een donker podium gevuld met schitterende, glinsterende sterrenlichtjes en in het midden Aladdin en Jasmine op een tapijt waarbij je overigens niet kan zien dat deze aan een touw zit. Het tapijt vliegt ook in bogen over het toneel.

Intussen steelt Jafar de lamp en ontmaskert Aladdin. Maar zoals in alle Disney sprookjes is het eind goed al goed. Het goede overwint het kwade. Jafar verandert in een geest in een lamp; Aladdin wenst Genie vrij met zijn laatste wens; en Aladdin en Jasmine trouwen. Happily ever after.

Aladdin is een musical waarin je ogen en oren tekort komt. De muziek van Alan Menken is een lust om naar te luisteren. Het plaatje is prachtig, de humor is lekker sarcastisch, de dans is strak, de zang is mooi en goed te verstaan. Kortom iedereen die naar New York gaat en van Disney ten top houdt, zou dit moeten gaan zien.

Door: Martine Fransen-Nijland